10. kadencja, 17. posiedzenie, 2. dzień (12-09-2024)

9. punkt porządku dziennego:

Pytania w sprawach bieżących.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka:

    Szanowny Panie Marszałku! Pani Poseł! Jesteśmy, można powiedzieć, w miejscu, które nawet wyprzedza harmonogram, dlatego że sama umowa dotycząca realizacji pirsu dla budowy morskiej elektrowni wiatrowej została podpisana miesiąc wcześniej, niż było to pierwotnie planowane. A więc realizujemy wszystkie działania zgodnie z planem.

    Odpowiadając na pytania dotyczące kosztów realizacji terminala kontenerowego głębokowodnego, chcę powiedzieć, że wszystkie działania są podzielone na poszczególne podmioty, które odpowiadają za konkretne części. Z jednej strony jest to zarząd morskich portów, który odpowiada za realizację części lądowej, czyli budowę dróg dojazdowych do terminala, części kolejowej, mamy Urząd Morski w Szczecinie, który realizuje działania związane z budową toru podejściowego do Świnoujścia o długości 70 km, jak również mamy konsorcjum, które wygrało przetarg, które będzie odpowiedzialne za zalądowienie, czyli przygotowanie tego pirsu.

    Te koszty rozkładają się mniej więcej w taki sposób - oczywiście szacujemy na tym etapie - że po stronie zarządu portów wszystkie koszty dotyczące spraw związanych z budową terminala wynoszą ok. 1200 mln zł, realizacja 70-kilometrowego toru podejściowego do Świnoujścia jest zapisana w wieloletnim programie, na który do 2028 r. lub 2029 r. jest zapisane prawie 10 mld zł, natomiast koszty, które poniesie konsorcjum w związku z realizacją tej inwestycji, szacowane są wstępnie na ok. 2,5 mld zł.

    Jest to więc inwestycja, która z punktu widzenia jej wartości jest jedną z najważniejszych i najdroższych dla gospodarki morskiej, ale realizacja tej inwestycji - jestem przekonany - przyniesie wymierne efekty dla rozwoju nie tylko gospodarki morskiej Pomorza Zachodniego, lecz także całej polskiej gospodarki morskiej i generalnie naszej gospodarki, bo to sprawi, że w najbardziej wysuniętym porcie na zachód Polski będziemy mieli głębokowodny terminal, który będzie mógł obsługiwać oceaniczne rejsy, które pozwolą na transport towarów nie tylko do Polski, lecz także do naszych sąsiadów i Europy Środkowo-Wschodniej. Dziękuję. (Oklaski)

    (Poseł Magdalena Sroka: Dziekuję.)


Przebieg posiedzenia