10. kadencja, 17. posiedzenie, 2. dzień (12-09-2024)

9. punkt porządku dziennego:

Pytania w sprawach bieżących.

Poseł Adam Krzemiński:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Szanowna Pani Minister! Łączenie grup na lekcjach religii oczywiście odpowiada potrzebom organów prowadzących w zakresie efektywnej polityki finansowej i bezpośrednio wpisuje się w zasadę racjonalnego i oszczędnego gospodarowania środkami publicznymi, w tym konkretnym przypadku środkami samorządu terytorialnego. Ja przez kilkanaście lat, zajmując się organizacją oświaty miejskiej, borykałem się z regularnym, powiększającym się niedoborem środków finansowych ze względu na coraz niższe w porównaniu do potrzeb kwoty subwencji oświatowej. Cieszy ten ostatni wzrost subwencji, który przy ponad 30-procentowych podwyżkach po raz pierwszy pokrył wzrost wynagrodzeń nauczycieli. Na kłopoty z finansowaniem oświaty samorządowej ogromny wpływ ma też sama organizacja procesu dydaktycznego na poziomie jednostek samorządu terytorialnego. To rozporządzenie daje szansę, pani minister o tym wspominała, przy ciągle zmniejszającej się ilości uczniów deklarujących swój udział w lekcjach religii, na zmniejszanie też wydatków.

    Niemniej, co zrozumiałe (Dzwonek), podnoszone są głosy ze środowiska nauczycielskiego dotyczące zagrożenia utratą pracy. Choć moje doświadczenia pokazują, że raczej brakuje nauczycieli religii, że coraz częściej zatrudniani są oni w wymiarze ponad 1,5 etatu, że często są to też emerytowani pracownicy, a księża nie chcą pracować w wymiarze przekraczającym 1/2 etatu, to pragnę zapytać: Czy ministerstwo analizowało skutki ewentualnych decyzji, oczywiście pozostających w gestii organów prowadzących co do łączenia, w kontekście zatrudnienia czy raczej utraty zatrudnienia przez nauczycieli tego przedmiotu? Dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia