10. kadencja, 17. posiedzenie, 2. dzień (12-09-2024)

9. punkt porządku dziennego:

Pytania w sprawach bieżących.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Katarzyna Anna Lubnauer:

    Chciałam jeszcze uzupełnić odpowiedzi. Były konsultacje. Te konsultacje były trzykrotnie. Spotykaliśmy się z przedstawicielami Konferencji Episkopatu Polski w kwietniu - spotykała się pani Barbara Nowacka. Potem ja się spotkałam w maju. Potem jeszcze z tzw. pozostałymi kościołami mniejszościowymi spotkałam się w czerwcu. Rozmawialiśmy i m.in. na skutek tych rozmów trochę zmieniło się rozporządzenie. Zmniejszyły się te zakresy, w jakich łączymy grupy, czyli to jest od I do III, od IV do VI oraz VII i VIII - poprzednio było od IV do VIII - oraz liczebność maksymalna grupy została zmniejszona z 30 do 28 osób. To ? propos tego pytania.

    Jeśli chodzi o słowo ˝porozumienie˝, które często jest tematem pytania, bardzo dokładnie to zostało zinterpretowane w orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego z 1993 r., dokładnie z 22 kwietnia, gdzie wyraźnie wskazano intencje projektodawcy, która oznaczała rozmowę, konsultacje, wymienienie poglądów i poznanie poglądów drugiej strony oraz wypracowanie rozwiązania, które będzie pewnym rodzajem rozwiązania, nazwijmy to, kompromisowego. I dokładnie do tego doszło.

    Natomiast chciałam powiedzieć jedną rzecz: my szacujemy rzeczywiście, że w długiej, dłuższej perspektywie oszczędności mogą wynieść nawet 1,5 mld zł, ponieważ mniej więcej taki jest skutek zmniejszenia liczby godzin: z 2 godzin do 1 godziny. My chcielibyśmy te pieniądze przeznaczyć oczywiście na inne cele edukacyjne. Musimy zdawać sobie sprawę, że zależy nam na tym, żeby polskie dzieci jak najlepiej poznawały język angielski, zależy nam na tym, żeby były zajęcia pozalekcyjne. Jest bardzo wiele celów. Wprowadzamy edukację zdrowotną, przypomnę, od 1 września 2025 r. jako przedmiot obowiązkowy, który ma bardzo duży wpływ na zdrowie młodych ludzi. W związku z tym to wszystko będzie służyć edukacji.

    Natomiast jeśli chodzi o katechetów, my właściwie co roku uruchamiamy bezpłatne studia podyplomowe, które umożliwiają zdobycie dodatkowych kwalifikacji, które umożliwiają uczenie innych przedmiotów. W tej chwili tych studiów podyplomowych jest uruchomionych kilka: od informatycznych, przez... Będzie uruchomiona m.in. edukacja zdrowotna, czyli nowy kierunek, który umożliwi uczenie edukacji zdrowotnej w szkole. Również nauczyciele WDŻ będą mieli te możliwości. Chodzi również o nauczanie przedmiotów zawodowych, gospodarowanie odpadami, elektromobilność, wspomaganie wczesnego rozwoju dziecka, pedagogikę specjalną, przygotowanie pedagogiczne. Czyli mamy do czynienia z sytuacją, w której są możliwości przekwalifikowania, zdobycia nowych kwalifikacji i pozostania w szkole. Ale musimy też pamiętać, że mniej więcej 1/3 katechetów to są osoby duchowne. W związku z tym - ponieważ to nie państwo decyduje o tym, kto uczy religii w szkole, tylko Kościół katolicki - może on wycofać ze szkół osoby duchowne. Wycofanie ich spowoduje, że praktycznie - biorąc pod uwagę to, że wielu katechetów ma nadgodziny obecnie, a co więcej, uczy często więcej niż jednego przedmiotu (Dzwonek) - realnie rzecz biorąc, właściwie wszyscy będą mogli pozostać w szkole.

    Dla mnie i dla pani minister Nowackiej, i dla Ministerstwa Edukacji Narodowej, jak podkreśliłam, najważniejsze jest dobro dziecka i to, żeby kierować się racjonalnymi podstawami, jeśli chodzi o możliwość organizowania pracy w szkole. Takie rozwiązanie, które proponujemy, zapewnia to. Przy racjonalności gospodarowania środkami pieniężnymi również szanuje prawo rodziców do wychowywania dzieci zgodnie ze swoim światopoglądem i swoją wiarą. Takie rozwiązanie przyjęliśmy i będziemy wdrażać. Dziękuję państwu bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia