10. kadencja, 17. posiedzenie, 2. dzień (12-09-2024)
9. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Hanna Majszczyk:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Zacznę może od ostatniego pytania. Pieniądze nie zostały jeszcze rozliczone, nie ma jeszcze ostatecznej decyzji, to będzie zależało, czy one pójdą z dochodów, czy będzie jakaś pula po stronie wydatków, wtedy dopiero będzie można ustawiać system podziału tych środków, bo to będzie decydujące, czy to będzie poprzez przesunięcie środków w dochodach na rzecz JST, czy też będzie jakaś pula oszczędności w ramach wydatków i wtedy być może będzie można ustalić strukturę podziału według innych zasad niż z udziałem w PIT.
Odnosząc się do pytań związanych z wydatkami na oświatę, to co do zasady dzisiaj jeszcze w subwencji oświatowej wzrost wynagrodzeń dla nauczycieli, a od 2024 r. również dla nauczycieli przedszkolnych, nie tylko szkolnych, jest objęty subwencją oświatową. Każdorazowo jest to podstawowa przesłanka do wzrostu tej subwencji. Tutaj nic się nie zmieni, jeżeli chodzi o naliczanie potrzeb oświatowych w nowym systemie, a dodatkowo wprost zapisuje się to już jako regulację ustawową, że będzie to dotyczyło również nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach.
Jeżeli chodzi o dzisiejszą subwencję oświatową w nowym systemie, potrzeby oświatowe, ale naliczane również przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, to trzeba podkreślić, że środki w 2025 r. w nowym systemie będą na poziomie 103 mld zł, z 85-86 mld zł w roku bieżącym. Gdyby nie było zmiany tego podejścia, byłyby pewnie według starych zasad gdzieś na poziomie 94-95 mld zł, więc jest to również in plus, jeżeli chodzi o zwrócenie uwagi na potrzeby oświatowe.
Chciałabym podkreślić, że w nowym systemie przewiduje się rezerwę w 2025 r. na poziomie 1700 mln zł do podziału między jednostki samorządu terytorialnego według kryteriów z nimi uzgodnionych. Więc również, podobnie jak dzisiaj, jest rezerwa odrębna na potrzeby oświatowe. Należy się spodziewać, że znaczna część tych środków będzie przekierowana dla jednostek samorządu terytorialnego z uwzględnieniem ich zróżnicowanych potrzeb oświatowych.
Odnosząc się na końcu do pytania dotyczącego tych jednostek, które otrzymują, mają naliczane potrzeby ekologiczne według nowej ustawy i według nowych przepisów, to chciałabym zwrócić uwagę, że tutaj też jest wiele nieporozumień w odczytywaniu różnych kwestii, ponieważ rok 2025 jest rokiem, którego dotyczy szereg przepisów przejściowych, które wiążą się z rozwiązaniem kwestii możliwości wprowadzenia na tak dużą skalę... Biorąc pod uwagę procedurę nadmiernego deficytu, wysiłek związany z wprowadzeniem tej reformy (Dzwonek) i przekazaniem 25 mld zł wymagał jednak pewnych rozwiązań przejściowych. Co do zasady, bez tych rozwiązań przejściowych wszystkie te jednostki zyskują dużo, dużo więcej niż miałyod roku 2026. Dziękuję.
Przebieg posiedzenia