10. kadencja, 17. posiedzenie, 2. dzień (12-09-2024)
11. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z udzielaniem pomocy de minimis (druk nr 600).
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny:
Dzień dobry. Dziękuję bardzo.
Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt przedstawić rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z udzielaniem pomocy de minimis. Celem projektu ustawy jest odpowiednie dostosowanie przepisów dotyczących udzielania pomocy de minimis zawartych w łącznie 22 ustawach do warunków wynikających z dwóch nowych rozporządzeń Komisji Europejskiej: o pomocy de minimis oraz o pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorcom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym.
W obu rozporządzeniach Komisji zostały wprowadzone korzystne zmiany dla przedsiębiorców. Przypomnę: m.in. wzrósł limit pomocy de minimis z 200 tys. euro do kwoty 300 tys. euro, a w przypadku usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym - z 500 tys. euro do kwoty 750 tys. euro. Usunięto odrębny limit pomocy de minimis dla przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie drogowego transportu towarów, który dotychczas był niższy i wynosił 100 tys. euro. Po zmianach jest to ogólny limit wynoszący 300 tys. euro. Usunięto zakaz wykorzystania pomocy de minimis w celu nabycia pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego towarów, a także m.in. w przypadku usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym. Usunięto zakaz udzielania pomocy de minimis przedsiębiorcom działającym w sektorze węglowym, znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej bądź prowadzącym działalność zarobkową w zakresie transportu drogowego towarów.
Dostosowując przepisy krajowe do nowych rozporządzeń Komisji Europejskiej, w dialogu z Ministerstwem Finansów zdecydowaliśmy się na wprowadzenie w poszczególnych ustawach szeregu zmian o charakterze porządkującym przepisy krajowe związane z udzielaniem pomocy de minimis. Dotyczą one przede wszystkim trzech zagadnień. Po pierwsze, projekt ustawy wprowadza zmiany polegające na zastąpieniu odesłań do nieobowiązujących obecnie rozporządzeń Komisji Europejskiej z 2012 r. i 2013 r. ogólnym sformułowaniem wskazującym, że pomoc de minimis będzie udzielana w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa Unii Europejskiej dotyczących właśnie pomocy de minimis. Po drugie, w projektowanych przepisach zmianie ma ulec okres, za który są przedstawiane zaświadczenia lub oświadczenia o otrzymanej pomocy de minimis. W związku z wejściem w życie nowych rozporządzeń uległ zmianie sposób obliczania wskazanego 3-letniego limitu. Zamiast dotychczasowych 3 lat podatkowych jest to okres 3 minionych lat. I po trzecie, głównym elementem, który również tutaj warto wskazać, jest to, że w dwóch istotnych ustawach został usunięty obowiązek przedstawiania zaświadczeń lub oświadczeń o otrzymanej już pomocy de minimis, jak również wszelkich innych informacji niezbędnych do jej udzielenia. Przepisy te powtarzają bowiem regulacje określone w ustawie z dnia 30 kwietnia 2004 r. Powtarzanie tak samo określonego obowiązku w wielu innych ustawach to nie jest rozwiązanie. Zasadna jest zatem zmiana wskazanych ustaw polegająca na usunięciu powtórzenia przedmiotowego obowiązku.
Projektowana ustawa ma zatem przede wszystkim charakter techniczny, porządkujący. Chodzi o to, abyśmy również w przyszłości przy zmianie rozporządzeń Komisji Europejskiej nie musieli wprowadzać kolejnych korekt o charakterze ustawowym, również istotnych z punktu widzenia przedsiębiorców. Jest to zmiana niekontrowersyjna, dlatego dziękując za uwagę, uprzejmie proszę Wysoki Sejm o dalsze procedowanie nad projektem ustawy. Dziękuję bardzo.
Przebieg posiedzenia