10. kadencja, 18. posiedzenie, 1. dzień (25-09-2024)

3. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych o komisyjnym projekcie ustawy o zmianie ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (druki nr 650 i 663).

Poseł Kazimierz Smoliński:

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Pan przewodniczący, przedstawiając sprawozdanie, powiedział o kwestii rzetelności i prawidłowości prowadzonego procesu legislacyjnego. W tym zakresie niestety w projekcie, który wydawałoby się, że jest niekontrowersyjny i wszyscy powinni się zgodzić z jego treścią, pojawiły się jednak wątpliwości.

    Pierwsza wątpliwość to ta, o której mówił pan przewodniczący, sprawozdawca, że w procesie konsultacji nagle zapis: nie uwzględnia się uwag, które są niezgodne z prawem... Moim zdaniem czy zdaniem klubu, który reprezentuję, jest to sprzeczne z dotychczasową treścią regulaminu Sejmu, który zmieniliśmy i wchodzi w życie w przyszłym miesiącu, z art. 34a, gdzie pkt 6 stanowi, że uwagi, o których mowa wcześniej, są udostępniane w Systemie Informacyjnym Sejmu. Nie ma żadnych ograniczeń, jeżeli chodzi o uwagi do projektów poselskich, czy one w jakiś sposób są ograniczone, czy są zgodne z prawem, czy są niezgodne. Wszystkie uwagi będą prezentowane w Systemie Informacyjnym Sejmu. Teraz się nagle wprowadza w ustawie lobbingowej, że w przypadku uwag, które są niezgodne z prawem, oczywiście ocena będzie należała do Kancelarii Sejmu. Dlatego był sprzeciw co do tego, nie tylko ze strony firm lobbingowych, które nagle się pokazały - i dobrze, że się pokazały na posiedzeniu komisji, bo do tej pory ich aktywność była właściwie znikoma... Gdzieś tam nagle się okazało, że jakieś uwagi zgłaszają. Więc w tym zakresie złożyliśmy wniosek, wniosek mniejszości, który nie został przyjęty przez komisję. Wobec tego będę składał poprawkę, żeby w ogóle ten przepis projektowanej ustawy skreślić i pozostawić ten zapis, który wynika z regulaminu Sejmu.

    Druga sprawa. Moim zdaniem to też jest sprzeczność z ideą, o której pan przewodniczący mówił, że w projektach poselskich mamy obowiązek prowadzenia konsultacji społecznych, a w tym projekcie zaprezentowanej zmiany dotyczącej ustawy o działalności lobbingowej jest zapis, że mogą być przeprowadzone konsultacje społeczne. Wobec tego też uważamy, że taki zapis powinien być zmieniony. W tym zakresie też jest poprawka, że marszałek Sejmu zarządza konsultacje, tak samo jak w przypadku konsultacji społecznych dotyczących projektów poselskich, tak samo w przypadku tej działalności lobbingowej. Jeżeli takie będą projekty, to one też będą podlegały z urzędu konsultacjom społecznym, a nie wtedy, kiedy pan marszałek czy Prezydium uzna, że trzeba lub nie trzeba. Obowiązkowe konsultacje. I to też jest zgodne z ideą, która przyświecała Wysokiej Izbie, jeżeli chodzi o zmianę regulaminu Sejmu, gdzie jest wyraźnie w art. 34a w ust. 1 mowa o tym, że pan marszałek zarządza udostępnienie projektu w systemie informacji, a tutaj jest mowa o tym, że może zarządzić. A więc to proponowana zmiana.

    Były też wcześniej uwagi dotyczące kwestii zgłaszania uwag, czy osoby fizyczne mają to robić tylko na rzecz innej osoby, czy też w imieniu tej osoby. Firmy lobbingowe uważały, że oprócz zapisu ˝na rzecz˝ powinno być również ˝w imieniu tej osoby˝. Myśmy taką poprawkę złożyli. Ona nie została przyjęta. Zgłaszamy ją jako wniosek mniejszości, bo rzeczywiście firmy lobbingowe uznały - i moim zdaniem czy naszym zdaniem słusznie - że można składać uwagi nie tylko na rzecz kogoś, lecz także w imieniu kogoś.

    W tym zakresie brak pewnych konsekwencji, dlatego w tym kształcie my tego projektu nie będziemy popierać. Zobaczymy, jak proces dalej będzie przebiegał. Wówczas podejmiemy decyzję co do głosowania nad tym projektem. Dziękuję bardzo. Składam poprawki. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia