10. kadencja, 18. posiedzenie, 1. dzień (25-09-2024)
4. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (druki nr 602 i 623).
Poseł Piotr Kandyba:
Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Ponieważ czasu jest niewiele, tak jak zauważył poseł przedmówca, bardzo się dziwię, że te uwagi, które teraz padły, nie padły na posiedzeniu komisji. Bo jakoś nie przypominam sobie, żeby na posiedzeniu komisji w ogóle była dyskusja na te tematy. Nie mamy czasu, więc prośba jest taka... (Gwar na sali, dzwonek)
(Poseł Andrzej Adamczyk: Proszę przeczytać stenogram.)
Wracam do mojej wypowiedzi. Wydawało się, że jak rzadko bywa w tym Sejmie, projekt spotkał się z dosyć szeroką, ponadpartyjną zgodą i opinią, że należy go szybko wprowadzić. Zresztą mówił to pan przed chwilą. W podobnie pozytywnym tonie wypowiadają się środowiska przewoźników.
Wprowadzenie bardziej precyzyjnej, ścisłej ewidencji czy też miejscami podstaw do jakiejkolwiek ewidencji jest krytyczne pod kątem wyrównywania szans naszych przewoźników względem nieuczciwej konkurencji spoza granic Unii Europejskiej. Wprowadzane są większe kompetencje i nowe narzędzia pracy dla służb, inspektoratu transportu drogowego i urzędów celno-skarbowych. Powinny one skutecznie ukrócić praktyki nieuczciwej konkurencji i dać polskiej branży transportowej równe szanse na rynku, z czym, mam nadzieję, wszyscy się zgodzimy.
Zamiast 5 minut jest 1,5 minuty. Nie mamy czasu, każda minuta jest ważna. Wszystkie ręce na pokład i jedziemy, bo branża transportowa na to czeka. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia