10. kadencja, 18. posiedzenie, 1. dzień (25-09-2024)

4. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (druki nr 602 i 623).

Poseł Mirosław Suchoń:

    Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! To jest niezwykle ważna debata. Jest ważna dlatego, że dotyczy jednej z polskich potęg eksportowych, branży transportowej, która w ciągu naszego członkostwa w Unii Europejskiej zdobyła sobie uznanie, szacunek, a przede wszystkim sporą część rynku przewozów na terenie Unii Europejskiej. To, co dzisiaj widzimy, to, krótko mówiąc, niepokojące skutki wieloletniej działalności poprzedniego rządu, który nie stanął na wysokości zadania, w wielu przypadkach nie stanął na wysokości zadania i spowodował negatywne warunki funkcjonowania naszej branży transportowej na tym bardzo konkurencyjnym rynku.

    Trzeba wspomnieć choćby takie proste kwestie jak wymaganie posiadania tych samych urządzeń do mierzenia czasu pracy przez wszystkich, którzy wykonują przewozy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, na terenie Unii Europejskiej. Poprzedni rząd uznał za stosowne, aby te przepisy dotyczyły wyłącznie firm polskich, wyłącznie firm z terenu Unii Europejskiej. Te przepisy nie dotyczą np. firm z terenu Ukrainy, które przyjeżdżają do nas i wykonują przewozy. To jest wielkie zaniedbanie poprzedniego rządu.

    Od wielu miesięcy pracujemy nad tym, aby likwidować te zaniedbania, aby wprowadzać takie mechanizmy, które będą sprzyjały naszej branży transportowej, sprzyjały przede wszystkim równej konkurencji na rynku. Myślę, że dla wszystkich jest jasne, że jeżeli polskie firmy muszą ponosić koszty np. nowych tachografów, a firmy z krajów, które nie są w Unii Europejskiej, nie muszą ponosić tych kosztów, to uderza to w nasze firmy. Nie możemy dopuszczać do takich sytuacji. W związku z tym wprowadzamy kolejne przepisy, które mają uszczelnić ten rynek, które mają wprowadzić równe zasady konkurencji na tym, jak powiedziałem, trudnym rynku.

    Ten projekt ustawy dotyczy jednego z aspektów równej konkurencji, mianowicie wprowadza obowiązek rejestracji przez przewoźników spoza Unii Europejskiej faktu wjazdu na teren Rzeczypospolitej Polskiej w systemie SENT. Dzięki temu jako państwo, jako służby, które są odpowiedzialne za bezpieczeństwo, a także za tworzenie równych warunków konkurencji, będziemy mogli monitorować, w jaki sposób te przewozy są wykonywane. To jest niezwykle ważne, dlatego że nasze firmy od wielu lat podnoszą, co zresztą było również przedmiotem debaty w parlamencie, na posiedzeniu Komisji Infrastruktury, że w ostatnich latach te warunki zmieniły się na niekorzyść. Doszło do bardzo poważnego zawahania. Krótko mówiąc, trzeba z tym walczyć.

    Ten projekt ustawy odpowiada potrzebom rynku transportowego. Tak jak powiedziałem, dotyczy stworzenia równych warunków konkurencji, ale nie tylko - ten projekt ustawy przewiduje również wprowadzenie czasowego wydłużenia obowiązywania świadectw, które umożliwiają ośrodkom szkolenia kierowców prowadzenie kursów. To jest niezwykle ważne. Pokazuje to, że reforma, która była wdrażana przez poprzedni rząd, nie była do końca przemyślana. W wyniku wprowadzenia zmian doszło do sytuacji, w której ośrodki szkolenia kierowców mające wyższy poziom referencyjności w zasadzie nie mogą uzyskać specjalnego zaświadczenia od kuratora. W związku z tym zaświadczenia, które funkcjonowały w 2020 r. czy w 2021 r., zostaną wydłużone na kolejne lata. Zadaniem ministerstwa jest oczywiście kompleksowe rozwiązanie tego problemu. Są na to różne pomysły. Tym, co dzisiaj możemy zrobić, żeby nie doprowadzić do załamania tych małych polskich firm, które prowadzą ośrodki szkolenia kierowców, jest wydłużenie czasu obowiązywania o taki okres, który będzie umożliwiał podjęcie kompleksowych zmian w tej dziedzinie.

    W związku z tym jest to bardzo dobry projekt ustawy. Dziękuję za to, że komisja niezwykle sprawnie zajęła się tym projektem. Chcę powiedzieć o jednej rzeczy. Składam poprawkę, która, mam wrażenie, została przedyskutowana podczas posiedzenia komisji. Otóż proponujemy, aby kierowca zagranicznej firmy ponosił karę w wysokości 2 tys. zł w przypadku, kiedy nie zgłosi przejazdu, nie uruchomi urządzenia, które ma monitorować przejazd. Zaproponowana w ustawie kwota 1 tys. zł jest w naszej ocenie (Dzwonek) zbyt niska. Pozwolę sobie złożyć stosowną poprawkę na ręce pani marszałek z nadzieją i prośbą o przyjęcie tego rozwiązania. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia