10. kadencja, 18. posiedzenie, 1. dzień (25-09-2024)

4. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (druki nr 602 i 623).

Poseł Czesław Hoc:

    Pani Marszałek! Wysoki Sejmie! SENT, czyli System Elektronicznego Nadzoru Transportu, służy do monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów wrażliwych, tj. uznawanych przez ustawodawcę za takie, które mogą być wykorzystane do oszustw podatkowych w zakresie podatku VAT oraz podatku akcyzowego, np. paliw, alkoholi, chemikaliów, smarów, rozpuszczalników czy suszu tytoniowego, oraz przewozu zboża, jaj, mięsa drobiowego i produktów pszczelich. SENT nakłada na przewoźników obowiązek wyposażenia środków transportu w geolokalizator. Obowiązuje też wykaz kar oraz sankcji za naruszenie obowiązku w tym zakresie.

    Mogą być nimi obciążeni zarówno wysyłający, odbierający, jak i przewoźnicy. System SENT prowadzony jest przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Od 1 stycznia 2025 r. będzie dotyczył wszystkich państw Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej i państw EFTA.

    Pytanie do pana ministra: Czy (Dzwonek) rzeczywiście polski przewoźnik, który jest potentatem w aspekcie przewozów drogowych, jest chroniony i dobrze zabezpieczony? (Oklaski)


Przebieg posiedzenia