10. kadencja, 18. posiedzenie, 1. dzień (25-09-2024)

4. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (druki nr 602 i 623).

Poseł Małgorzata Pępek:

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Powiedzmy sobie szczerze, że ochrona polskiej branży transportowej przed nieuczciwą i, co ważne, nierówną konkurencją z krajów spoza Unii Europejskiej dla każdego rządu powinna być priorytetem. Bardzo dobrze się stało, że przewoźnicy zagraniczni zostaną objęci obowiązkiem rejestracji w systemie SENT. Szczególnie ważne jest to, że przepisy te zostały wypracowane na podstawie postulatów zgłaszanych przez samą branżę transportową. Tym samym robimy to, czego miesiącami nie mogli doprosić się od poprzedniego rządu polscy kierowcy, którzy m.in. organizowali protesty przed przejściami granicznymi z Ukrainą, zwracając uwagę na dziurawe prawo i nierówne traktowanie.

    Moje pytanie dotyczy dalszej ochrony naszych przewoźników, którzy, jak wiemy, od lat dominują na rynku. Jakie jeszcze rozwiązania możemy wprowadzić jako państwo, które chroniłyby (Dzwonek) polski transport przed konkurencją z pozostałych krajów, a jednocześnie nie stały w sprzeczności z unijnymi przepisami? Czy Ministerstwo Infrastruktury podejmie legislacyjne działania w tym zakresie? Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia