10. kadencja, 18. posiedzenie, 1. dzień (25-09-2024)
4. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (druki nr 602 i 623).
Poseł Rafał Weber:
I to zrobię, pani marszałek, dziękuję bardzo.
Panie Ministrze! Powielę pytanie z mojej pierwszej wypowiedzi, pytanie o terminy. Biuro Legislacyjne na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury 12 września zwracało uwagę, że byliśmy już wtedy w niedoczasie. Jest 30 dni na rozpatrzenie tego projektu ustawy przez Senat, 21 dni - przez prezydenta. Oczywiście te terminy mogą być krótsze, ale zgodnie z konstytucją tak są rozpisane. Dzisiaj mamy dosłownie 37 dni do 1 listopada, a 1 listopada ma wejść w życie część przepisów tejże ustawy. I pytanie, czy zdążymy, bo te obawy i to ryzyko, na które zwracał uwagę mecenas z Biura Legislacyjnego, są coraz większe. Dlaczego straciliśmy 2 tygodnie? Dlaczego ta ustawa nie została przeprowadzona na poprzednim posiedzeniu Sejmu? Powtarzam: nie jest zbyt duża, nie jest zbyt obszerna, nie zgłaszaliśmy wniosku o jej odrzucenie w pierwszym czytaniu, nie zgłaszaliśmy wniosku o powołanie podkomisji. Naprawdę można byłoby tę ustawę przeprowadzić podczas jednego posiedzenia. A tak jest strata całych 14 dni (Dzwonek) na zbędną zwłokę w przyjęciu tej ustawy.
I jeszcze jedna rzecz na koniec. Obowiązek rejestracji w systemie SENT przewozów kabotażowych po Polsce przez państwa trzecie został wpisany przez nas z terminem wejścia w życie od 1 stycznia 2025 r., tak że nie jest to odkrycie Ameryki, nie jest to nic nowego. Jest to tylko coś, co jest ewentualnym skróceniem terminu wejścia w życie tego przepisu. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia