10. kadencja, 18. posiedzenie, 1. dzień (25-09-2024)
4. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (druki nr 602 i 623).
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Stanisław Bukowiec:
Szanowna Pani Marszałek! Szanowni Państwo! Po pierwsze, chciałbym podziękować państwu za merytoryczną dyskusję nad tym projektem, zarówno na sali plenarnej, jak i podczas posiedzenia komisji. Problem, którego dotykamy, dotyczy ważnej gałęzi polskiej gospodarki, dotyczy polskich przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie transportu.
Liczne pytania i sugestie, które padły, wymagają odpowiedzi. Pan minister Weber pytał o termin. Szanowni państwo, otóż ustawa została przyjęta w lipcu 2023 r. z vacatio legis wynoszącym 1,5 roku. To był ten czas, żeby rozpocząć pracę nad dostosowaniem takich rozwiązań, które zabezpieczałyby polskich przewoźników. Nic państwo nie zrobili z tą sprawą w tamtym roku. Doprowadziło to do dramatycznej sytuacji, jeśli chodzi o sytuację polskich przewoźników, do protestów. Wiemy o tym. Wiele osób, wielu polityków zaangażowało się we wsparcie i poparcie dla tych protestów, również pan minister Dariusz Klimczak, który chwilę po tym, jak został zaprzysiężony, pojechał na granicę, spotykał się z polskimi przedsiębiorcami i z polskimi przewoźnikami po to, żeby próbować rozwiązywać ich problemy.
(Poseł Krzysztof Mulawa: Dlaczego wcześniej tego nie było?)
Oczywiście zasługa wszystkich państwa, czy z Konfederacji, czy z Koalicji Obywatelskiej, czy z Trzeciej Drogi, zasługa wszystkich, którzy się angażowali w to, aby pomóc polskim przedsiębiorcom, i dalej się angażują, jest warta podkreślenia.
Szanowni Państwo! Próbujemy przyspieszyć wejście w życie tych rozwiązań, tej ustawy, ale wiecie państwo doskonale, że wprowadzenie tego systemu wiąże się też ze zmianą systemu KAS-u. Współpracujemy z Ministerstwem Finansów. Ten system musiał być odpowiednio przygotowany i w tej chwili jesteśmy przygotowani do tego, aby właśnie od 1 listopada te rozwiązania wprowadzić. Są oczywiście pytania, czy ten termin jest zagrożony, czy jest niezagrożony. Robimy wszystko, żeby ten termin utrzymać, bo chcemy wspomóc polskich przewoźników.
Jeżeli chodzi o pozostałe pytania, to pan minister Adamczyk pytał o kabotaż z krajów Unii Europejskiej. Panie ministrze, pan doskonale wie, że tutaj są rozwiązania, które nie mogą być wprowadzone w życie, dlatego że, jeśli chodzi o prowadzenie działalności na terenie Unii Europejskiej, są odpowiednie dyrektywy, przepisy, które uniemożliwiają nam wprowadzanie pewnych zasad, które kontrolowałyby ten przewóz. Natomiast rozporządzenie unijne nr 1072 określa warunki prowadzenia takiej działalności przez przewoźników unijnych z krajami trzecimi. I tutaj w oparciu o to rozporządzenie możemy mieć wiedzę na temat prowadzonej działalności przez takich przewoźników unijnych.
Pan przewodniczący Mirosław Suchoń pytał o współpracę GITD z KAS-em, jeśli chodzi o weryfikację lokalizatora, weryfikację przejazdu przewoźników. Tak, jesteśmy już po rozmowach i dopinamy kwestię porozumienia na mocy przepisów wynikających z tego projektu. GITD będzie miało dostęp do takich danych zgromadzonych w rejestrze, które będą niezbędne do realizacji właśnie ustawowych zadań.
Pan poseł Ciecióra, pan minister Ciecióra pytał o koszty. Tutaj nie mamy żadnych dodatkowych kosztów, jeśli chodzi o nowe etaty. Przez ten czas pracowały zespoły robocze wspólnie z Ministerstwem Finansów, wspólnie z KAS-em. Wypracowaliśmy taki model działania, który spowoduje, że w sposób, myślę, płynny przejdziemy do wprowadzenia tych rozwiązań w życie.
Pytanie o tachografy. Proszę państwa, rząd hiszpański wprowadził do tamtejszego KPO zapisy, które umożliwiały zakup tachografów właśnie z tych środków. W ten sposób rząd hiszpański pomógł swoim przedsiębiorcom, przewoźnikom, ale to się stało 2 lata temu, wtedy kiedy była możliwość zapisania...
(Poseł Krzysztof Mulawa: Znowu nic się nie da?)
Sekundkę.
...takich środków w KPO.
Mam pytanie: Dlaczego państwo tego nie zrobili, dlaczego dofinansowanie zakupu tachografów nie zostało wpisane do KPO? (Oklaski)
(Głos z sali: Dobre pytania.)
Proszę państwa, oczywiście próbujemy w tej chwili wspomóc przedsiębiorców, ale to jest kłopotliwe, dlatego że to są też duże środki, które są potrzebne na wsparcie tego rozwiązania. Mamy pewne plany, mamy pewne pomysły i myślę, że pan minister Klimczak w najbliższym czasie po rozmowie z ministrem finansów będzie przedstawiał takie propozycje.
Myślę, że jeśli chodzi o te tematy czy te pytania, które padły, na wszystkie starałem się odpowiedzieć.
Zwrócę się jeszcze na koniec do pana posła Mulawy. Jeśli chodzi o inne postulaty, które są zgłaszane, to tak, rozmawiamy, w kolejnych projektach ustaw będą pewne propozycje, które będziemy przedstawiać. Myślę, że to się stanie niebawem.
I na koniec taka uwaga: nie palę cygar, nie palę papierosów, nigdy nie paliłem. Dziękuję bardzo.
(Poseł Krzysztof Mulawa: Dziękuję bardzo.)
Przebieg posiedzenia