10. kadencja, 18. posiedzenie, 1. dzień (25-09-2024)

6. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (druki nr 601, 601-A i 657).

Poseł Henryk Kowalczyk:

    Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! W imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość mam zaszczyt przedstawić stanowisko wobec sprawozdania o projekcie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawartego w druku nr 657.

    Oczywiście, tak jak mówiłem w czasie pierwszego czytania, ten projekt jest mocno niedoskonały, w niektórych przypadkach jest wręcz, nawet pułapką dla przedsiębiorców. Jeszcze można go naprawić. Składamy cztery poprawki do tego projektu.

    Jeśli chodzi o omówienie pokrótce tych poprawek, to po pierwsze, nie widzę powodów do tego, aby z projektu wyłączyć spółki kapitałowe jawne, spółki cywilne, dlatego że tak naprawdę działalność gospodarcza jest podobna w przypadku zarówno jednoosobowej działalności gospodarczej, jak i spółek. Zachęcaliśmy do tworzenia spółek, tak aby to była bardzo przejrzysta forma działalności gospodarczej, więc teraz nie możemy karać przedsiębiorców, którzy poszli w tę formę działalności. A więc pierwsza poprawka polega na tym, żebyśmy rozszerzyli to również na inne formy działalności gospodarczej.

    Poprawka druga, na co zwracałem uwagę już poprzednio, to jest kwota limitu. Oczywiście zastąpienie euro złotówkami nic tu nie zmienia, dlatego że tak naprawdę to poziom tej kwoty jest niewielki. Bo cóż to jest milion złotych przychodu przy działalności gospodarczej, w momencie kiedy np. ktoś prowadzi usługi budowlane z materiałami budowlanymi łącznie? Wobec tego ten milion to naprawdę jest niewiele. Jednym z warunków, które dopuszczają stosowanie metody kasowej, jest m.in. prowadzenie ksiąg rachunkowych. Ten warunek byłby wystarczający, bo rzeczywiście prowadzenie ksiąg rachunkowych jest już związane z taką kwotą, która na to pozwala. To jest już bardziej profesjonalnie prowadzona i bardziej skomplikowana działalność gospodarcza. Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych odnosi się do 2,5 mln euro, więc mniej więcej to byłaby ta kwota. Zostawienie tego warunku, a wyrzucenie limitu miliona złotych na pewno byłoby urealnieniem tej ustawy i rzeczywiście mogłoby wprowadzić realną pomoc dla przedsiębiorców.

    Poprawka trzecia, która - myślę - jest kluczowa. Tak naprawdę bez tej poprawki, bez przyjęcia tej poprawki nie widzę możliwości poparcia tej ustawy. To jest poprawka, która likwiduje barierę czy ograniczenie metody kasowej do 2 lat. Co to znaczy? Że odkładamy problem w czasie i właściwie zastawiamy pułapkę na przedsiębiorców, bo po 2 latach, bez względu na to, czy przedsiębiorca otrzyma płatność, czy nie, jest zmuszony do odprowadzenia podatku. Tak naprawdę ja nie widzę wielkich szans na to, że jeśli ktoś nie otrzymał płatności przez 2 lata, to akurat po 2 latach ją otrzyma. Jest duże prawdopodobieństwo, że nadal jej nie otrzyma, a wtedy nadchodzi moment płacenia podatku. Jest to więc - myślę - kluczowa z punktu widzenia naszego klubu poprawka. Jeśli nie wyrzucimy tych ograniczeń, że po 2 latach płacimy podatek, to właściwie nie ma o czym mówić. Zastawimy pułapkę. Rzeczywiście przedsiębiorcy mogą radować się przez 2 lata, a po 2 latach zostaną stosownie ukarani. To jest więc chyba najbardziej kluczowa z poprawek, która warunkuje wsparcie tej ustawy.

    Jest jeszcze jedna. Projekt ustawy wyrzuca koszty pochodzące ze sprzedaży wartości niematerialnych i prawnych. Nie widzę tutaj różnicy, powodu, aby oddzielić koszty tego typu od innych kosztów, przychodów. To też powinno być ujęte i te rodzaje przychodów nie powinny być wyrzucane z warunków uzyskania i przejścia na metodę kasową.

    Składając te poprawki, ufamy, że nastąpi refleksja, że zostaną one przyjęte, a wtedy będziemy mogli powiedzieć: tak, rzeczywiście wspieramy przedsiębiorców. Bez tych poprawek to będzie tylko proteza albo udawanie, że takie wsparcie jest istotne. (Dzwonek) Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia