10. kadencja, 18. posiedzenie, 2. dzień (26-09-2024)

11. punkt porządku dziennego:

Pytania w sprawach bieżących.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Izabela Ziętka:

    Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Panie Pośle! Dziękuję za zadanie tego pytania. Faktycznie pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest niezwykle ważna na tych terenach. Niezwykle ważne jest to, żeby była zapewniona od pierwszych dni, kiedy ten kryzys wystąpił. Dlatego też jako Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych, Ośrodkiem Rozwoju Edukacji oraz Wojewódzkim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń przygotowaliśmy działania wspierające udzielanie dzieciom, młodzieży i ich rodzinom oraz nauczycielom, co niezwykle ważne, pomocy psychologicznej w sytuacji kryzysowej, jaką jest doświadczenie powodzi lub zagrożenia powodzią.

    Uruchomiono pogotowie psychologiczne online, telefoniczną linię wsparcia dla nauczycieli ze szkół i placówek z terenów dotkniętych powodzią z dyżurami interwentów kryzysowych, psychotraumatolożek i doradczyń metodycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W kolejnych dniach utworzono infolinię z jednym numerem: 22 34 74 897. Dzwoniący może całodobowo skorzystać z pomocy specjalistów. Obecnie infolinię wspomagają 73 osoby, w tym psycholodzy, interwenci, psychotraumatolodzy i doradcy metodyczni.

    Przygotowano i udostępniono informacje, infografiki dla dzieci, rodziców i nauczycieli na temat pierwszej pomocy w sytuacji kryzysu. Te informacje zostały rozpowszechnione przez media społecznościowe MEN, ale również przez kuratorów oraz mailing do szkół i placówek. Przygotowano webinarium dla nauczycieli z terenów dotkniętych powodzią prowadzone przez psycholożkę, traumatolożkę doświadczoną we wspieraniu osób dotkniętych klęskami żywiołowymi. Chodzi o webinarium ˝Jak wspierać uczniów i uczennice w sytuacji klęsk i powodzi?˝, a także webinarium dotyczące komunikacji w sytuacji kryzysowej w klasie. Upowszechniono publikacje w zakresie interwencji kryzysowej. Są dostępne dla nauczycieli na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji. Chodzi o publikacje ˝Dziecko w sytuacji kryzysowej˝ i ˝Wsparcie ucznia z traumą˝. Udostępniono moduł szkoleniowy ˝Zmiany w zachowaniu dzieci i młodzieży będące wynikiem przeżywania silnego lęku˝, w tym webinarium. Upowszechniono cykl webinariów dotyczących integracji, pracy z grupą w kryzysie, tego, jak rozpoznać, czy dziecko potrzebuje pomocy psychologa, regulacji stresu u dzieci, stresu w życiu dziecka, wykluczenia, traumy u dzieci oraz zabaw terapeutycznych dla dzieci w kryzysie.

    MEN jest na bieżąco w kontakcie z kuratoriami oświaty z terenów, które dotknęła powódź. Codziennie odbywały się odprawy w celu monitorowania aktualnej sytuacji i natychmiastowej reakcji na potrzeby. 20 września odbyło się spotkanie online z przedstawicielami poradni psychologiczno-pedagogicznych z terenów powodziowych, kuratoriów oświaty, ośrodków interwencji kryzysowej, Instytutu Psychiatrii i Neurologii, Ośrodka Rozwoju Edukacji, Instytutu Badań Edukacyjnych i jednostek ochrony zdrowia. Po spotkaniu spisano wnioski, na które odpowiadamy działaniami. (Oklaski)

    (Przewodnictwo w obradach obejmuje wicemarszałek Sejmu Piotr Zgorzelski)


Przebieg posiedzenia