10. kadencja, 18. posiedzenie, 2. dzień (26-09-2024)
11. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Paulina Piechna-Więckiewicz:
Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Ja może zacznę od tego, że Ministerstwo Edukacji Narodowej błyskawicznie zareagowało na tragedię osób, które dotknęła powódź. Pani ministra Izabela Ziętka wspomniała o tym, że została przygotowana infolinia, w której zabezpieczeniu uczestniczyli m.in. pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych, współpracujemy też z podmiotami prywatnymi. Bardzo chciałabym z tego miejsca podziękować również za wsparcie psychologom i psycholożkom, którzy również zgłaszają się do pracy na terenach objętych skutkami powodzi. To jest bardzo ważne, dlatego że pomoc i wsparcie, w które zaangażowało się i do którego zobowiązane jest Ministerstwo Edukacji Narodowej, to działania na różnych frontach. Między innymi takim działaniem jest program ˝Zielone szkoły˝. Dlaczego ˝Zielone szkoły˝? Dlatego że musimy zagwarantować dzieciom i młodzieży możliwość przebywania w innym środowisku niż to, w którym doświadczyły traumy powodzi. Musimy zagwarantować, i zagwarantowaliśmy, dzieciom i młodzieży możliwość przebywania w środowisku bardziej przyjaznym, ale też ich rodzicom, bliskim możliwość skupienia się m.in. na usuwaniu skutków powodzi, tak żeby mieli świadomość, że ich dzieci znajdują się pod dobrą opieką. Zwróciliśmy się do Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji o to, aby ten program koordynowała. Bardzo dziękujemy wszystkim samorządom, Ministerstwu Aktywów Państwowych, ministerstwu sportu, wszystkim jednostkom, organizacjom ZHP, ale też np. Związkowi Nauczycielstwa Polskiego za zaoferowane wsparcie w postaci miejsc noclegowych, również w postaci transportu, tu bardzo dziękujemy PKP. Chciałam powiedzieć, że we wszystkich miejscach, w których w tej chwili jest realizowana pomoc związana z zielonymi szkołami, również realizowane jest wsparcie terapeutyczne - przez samorządy, przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Możliwe jest ono zarówno w formie grupowych zajęć terapeutycznych, jak i w formie pomocy indywidualnej. (Dzwonek)
Druga kwestia to rządowy program pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne.
Nie wiem, panie marszałku, czy dokończyć po dodatkowym pytaniu. Tak? Dobrze. To pozwolę sobie, odpowiadając na dodatkowe pytanie, jeszcze raz odpowiedzieć.
Przebieg posiedzenia