10. kadencja, 18. posiedzenie, 2. dzień (26-09-2024)
13. i 14. punkt porządku dziennego:
13. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (druki nr 672 i 672-A).
14. Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych ze wsparciem finansowym dla poszkodowanych przez powódź w 2024 roku (druk nr 669).Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Katarzyna Anna Lubnauer:
Panie i Panowie Posłowie! Panie Marszałku! Po pierwsze, chciałabym jeszcze raz podziękować wszystkim nauczycielom, dyrektorom szkół, kuratorom, którzy doprowadzili do sytuacji, w której z 604 zawieszonych jeszcze w zeszłym tygodniu placówek teraz mamy zawieszonych tylko 34. Ta zmiana pokazuje, jak szybko możemy wracać do normy. Po drugie, cieszę się, że jedna z fundacji przy telewizji pomogła 3 mln zł jednej ze szkół. To bardzo ważna pomoc. Jak rozumiem, pomogli widzowie, którzy się na to złożyli, podobnie jak widzowie TVN-u pomagający jednemu z nyskich szpitali, którzy uzbierali 7,5 mln zł, jak Caritas, który zebrał 3 mln zł, jak WOŚP, który zebrał 5,3 mln zł.
(Poseł Anna Paluch: Bez kryptoreklamy, bardzo proszę.)
Ta solidarność Polaków jest imponująca, bardzo za nią dziękuję. Natomiast teraz jest czas na działania systemowe.
Proszę państwa, dzięki tej ustawie z rezerwy subwencji oświatowej będziemy mogli pomagać w odbudowie nie tylko szkołom, ale również przedszkolom. To jest zmiana, która pozwoli samorządom na to, żeby dzieci szybko wróciły do wszystkich placówek. Kolejna kwestia to jest 1 tys. zł na ucznia. Proszę państwa, ta pomoc już jest udzielana, tylko program, który był programem rządowym, kończy się z dniem 30 września. W związku z tym żeby móc pomagać do końca roku, w ustawie powodziowej jest również ta pomoc w wysokości 1 tys. zł dla każdego ucznia na zaspokojenie potrzeb. Kolejna kwestia to podręczniki, biblioteki, laptopy. Tak, proszę państwa. Co mają laptopy do katastrofy? To, że dzięki tym laptopom możemy odbudować bazę infrastrukturalną, jaką jest sprzęt w szkołach. One jak najszybciej mogą trafić na tereny powodziowe. Również podręczniki dla szkół podstawowych, szczególnie tam, gdzie zostały zalane w szkołach lub w domach uczniów, trafią do uczniów dzięki programowi Ministerstwa Edukacji Narodowej. Zaopatrzymy również zniszczone biblioteki.
Proszę państwa, pomagamy systemowo, pomagamy wszystkim, również całemu systemowi edukacji, szkołom i przedszkolom. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia