10. kadencja, 18. posiedzenie, 2. dzień (26-09-2024)
17. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z utworzeniem oddziałów o profilu mundurowym oraz ułatwieniem powrotu do służby w Policji i Straży Granicznej (druki nr 605 i 649).
Poseł Mateusz Bochenek:
Bardzo dziękuję.
Pani Marszałek! Panie Ministrze! Pani Generał! Panie Generale! Wysoka Izbo! Mam przyjemność w imieniu klubu Koalicji Obywatelskiej przedstawić stanowisko mojego środowiska politycznego.
Oczywiście jesteśmy za tą nowelizacją, za tymi zmianami, które mają na celu zwiększenie liczby funkcjonariuszy zarówno Policji, jak i Straży Granicznej. Mamy świadomość, że dzisiaj z pewnymi problemami w tym obszarze się borykamy. Widzimy liczby wakatów w jednej i w drugiej formacji. Stąd też dobrym kierunkiem jest skupienie się z jednej strony na młodzieży, uczniach szkół ponadpodstawowych uczęszczających do szkół o profilach mundurowych. Zacznę tutaj oczywiście od profili mundurowych tzw. policyjnych i Straży Granicznej, które dotychczas funkcjonują na mocy porozumienia pomiędzy formacjami a jednostkami samorządu terytorialnego. Wiemy o tym, że ani Policja, ani Straż Graniczna nie mogą określać standardów nauczania ani ich egzekwować. Ta zmiana, którą proponuje rząd, radykalnie zmienia te elementy, także kwestie dotyczące samego finansowania. Przede wszystkim dojdzie do ujednolicenia rozwiązań zarówno organizacyjnych, jak i programowych z udziałem zarówno Policji, jak i Straży Granicznej.
Wysoka Izba mogła zapoznać się z uzasadnieniem tego projektu. Z niego wynika także wsparcie rzeczowe, wsparcie finansowe poprzez dotacje celowe na zakup sprzętu i umundurowania dla klas o profilu mundurowym czy na budowę, ale także rozbudowę infrastruktury. To jest absolutnie bardzo pożądany kierunek. Tym samym dojdzie do swoistego ujednolicenia tych przepisów, które dotyczą klas o profilu przygotowującym wojskowych. Tak że to jest absolutnie sprawa niezwykle istotna. Chodzi także o rolę i udział samych formacji w procesie kształcenia. Oni na każdym etapie będą obecni, także na etapie tworzenia programu nauczania, nadzoru nad realizacją tego programu.
Absolwenci szkół o profilu mundurowym ubiegający się o wstąpienie do formacji będą mogli być zwolnieni z egzaminów: z testu sprawności fizycznej, ale także testu wiedzy - z testu sprawności fizycznej, jeżeli w okresie do 3 lat od ukończenia szkoły będą aplikowali o przyjęcie do służby.
Jest to racjonalne rozwiązanie, bo tak jak powiedziałem, proces ich edukacji będzie odbywał się pod nadzorem samej formacji, która oprócz wsparcia rzeczowego będzie cały czas wspierała młodzież także merytorycznie.
A druga część to kwestia dotycząca tych, którzy odeszli już ze służby, a gotowi są powrócić, tych, którzy posiadają wiedzę, posiadają doświadczenie i kwalifikacje, jakże niezbędne do dalszego funkcjonowania w służbie. Im także ułatwiamy tym projektem ustawy drogę do powrotu do służby. Będą to cztery ścieżki, które zostaną im zaproponowane ze względu na okres służby, ich doświadczenie, stopień. Wszystko jest skrupulatnie uregulowane, ale jednocześnie te wszystkie rozwiązania mają na celu ułatwienie, a nie utrudnienie i jednocześnie zachowanie wysokiego poziomu, a nawet jego podwyższenie, bo w przypadku, tak jak powiedziałem, klas mundurowych będziemy mieli już absolutnie ścisłą współpracę z samymi formacjami.
Pani Marszałek! Na zakończenie pozwolę sobie w imieniu klubu złożyć poprawkę. Wydaje się niekontrowersyjna, powinna być bezproblemowo (Dzwonek) przyjęta przez członków komisji. Ona ma za zadanie przede wszystkim dostosować przepisy w zakresie regulacji klas o profilu policyjnym i Straży Granicznej do przepisów, które już obowiązują, a dotyczą przygotowania wojskowego. Bardzo dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia