10. kadencja, 18. posiedzenie, 2. dzień (26-09-2024)

17. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z utworzeniem oddziałów o profilu mundurowym oraz ułatwieniem powrotu do służby w Policji i Straży Granicznej (druki nr 605 i 649).

Poseł Tomasz Zieliński:

    Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Procedowany dzisiaj projekt ustawy zakłada m.in. utworzenie w szkołach średnich oddziałów o profilu mundurowym na wzór funkcjonujących dzisiaj oddziałów przygotowania wojskowego. Jest to rozwiązanie dobre, odpowiadające zarówno na potrzeby rekrutacji do Policji i Straży Granicznej, jak i na oczekiwania uczniów, którzy dalszą swoją karierę widzą właśnie w tych służbach. Można dzisiaj stwierdzić, że funkcjonujące od 2020 r. oddziały przygotowania wojskowego były strzałem w dziesiątkę. Na koniec ubiegłego roku szkolnego uczęszczało do nich ponad 24 tys. uczniów w 340 szkołach. Jestem przekonany, że dobór zajęć oraz wprowadzane ułatwienia w rekrutacji do Policji i Straży Granicznej dla absolwentów oddziałów mundurowych będą dobrą zachętą dla wielu uczniów.

    Podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw młodzieży, której mam zaszczyt przewodniczyć, a poświęconej funkcjonowaniu oddziałów przygotowania wojskowego, przez środowiska szkolne i wojskowe został zgłoszony problem (Dzwonek) coraz większych trudności w udziale wojskowych w prowadzeniu zajęć w szkołach przy bardzo dużym wzroście liczebności oddziałów przygotowania wojskowego.

    Wicemarszałek Monika Wielichowska:

    Dziękuję.

    Poseł Tomasz Zieliński:

    Zaraz skończę, pani marszałek. Takie same problemy mogą pojawić się przy dużej liczbie oddziałów mundurowych. Dlatego, panie ministrze, należy zastanowić się nad systemowym rozwiązaniem tego problemu przez zaangażowanie do pracy w szkołach byłych wojskowych oraz byłych funkcjonariuszy Policji i Straży Granicznej, którzy w dużej mierze są osobami jeszcze młodymi, dysponującymi ogromną wiedzą i dużym doświadczeniem. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia