10. kadencja, 19. posiedzenie, 2. dzień (10-10-2024)

9. i 10. punkt porządku dziennego:


   9. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2025 (druk nr 687).
   10. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2025 (druk nr 693).

Poseł Marta Golbik (tekst niewygłoszony):

    Szanowne Panie Posłanki! Szanowni Panowie Posłowie! Kiedy omawia się propozycje zawarte w przyszłorocznym budżecie i przechodzi do obszaru środków na zdrowie, można odnotować pozytywną tendencję. Projekt budżetu na bieżący rok, można powiedzieć, dzieliło trochę od ideału i, jak pewnie wszyscy pamiętamy, wymagał szybkiego przepracowania i przekonstruowania, jak wszystko w naszej rzeczywistości i teraz, a ideału pewnie nie osiągniemy, bo choćby, jak dobrze wiadomo, trwające procesy demograficzne, rozwój technologii i destabilizujący się świat wpływają znacznie na poziom środków, jakich by trzeba, aby zaspokoić od razu, w najlepszy sposób każdą potrzebę świadczenia. Jednak nie należy rezygnować, i tak podchodząc do sprawy, rząd koalicji 15 października w swoim pierwszym w pełni autorskim projekcie budżetu przeznacza na zdrowie środki o wiele większe niż dotychczas.

    W omawianym dzisiaj projekcie poziom środków na zdrowie, łącznie z zakresem profilaktyki, edukacji i promocji ochrony zdrowia oraz nadzoru sanepidowskiego, sięga blisko 45 mld zł. Zdecydowana większość z tych środków, ponad 36,2 mld zł, przeznaczona będzie na finansowanie opieki zdrowotnej i dostępu do świadczeń, w tym na rozwój medycyny transplantacyjnej i podstawowe zagadnienie dla działania systemu - rozwój kompetencji zawodowych kadry medycznej, czyli realizowanie specjalizacji.

    Ochrona zdrowia zyska też nowe możliwości dzięki realizowanym już oraz nowym inwestycjom, na które w przyszłorocznym budżecie rząd zabezpiecza ponad 3 mld zł, spośród których można wymienić m.in.:

    - inwestycje dotyczące szpitali klinicznych i ogólnych, w tym programy wieloletnie w zakresie wsparcia finansowego inwestycji w infrastrukturę w ochronie zdrowia, takie jak: podniesienie jakości i dostępności świadczeń medycznych w Uniwersyteckim Centrum Klinicznym Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego - Szpitalu Kliniczny Dzieciątka Jezus, budowa nowego szpitala onkologicznego we Wrocławiu, Centralny Zintegrowany Szpital Kliniczny w Poznaniu - centrum medycyny interwencyjnej, etap I CZSK, wieloletni program medyczny - rozbudowa i modernizacja Szpitala Uniwersyteckiego Nr 2 im. dr. Jana Biziela w Bydgoszczy, rozbudowa wraz z modernizacją Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie i Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego Nr 1 w Szczecinie w zakresie kliniczno-dydaktycznym i medycznych wdrożeń innowacyjnych, wieloletni plan inwestycyjny - budowa, przebudowa, modernizacja infrastruktury Narodowego Instytutu Kardiologii im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego - Państwowego Instytutu Badawczego w celu zwiększenia dostępności i jakości wysokospecjalistycznych świadczeń zdrowotnych dla pacjentów z chorobami układu sercowo-naczyniowego, drugi etap budowy Centrum Kliniczno-Dydaktycznego Uniwersytetu Medycznego w Łodzi wraz z Akademickim Ośrodkiem Onkologicznym, wieloletni program inwestycji w zakresie rewitalizacji i rozbudowy Narodowego Instytutu Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie - Państwowego Instytutu Badawczego, etap I;

    - System Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego, w tym głównie budowę budynku Krajowego Centrum Monitorowania Ratownictwa Medycznego;

    - zwiększenie dostępu do nowoczesnej aparatury medycznej oraz poprawę infrastruktury podmiotów leczniczych w związku z realizacją ˝Planu dla chorób rzadkich˝;

    - programy polityki zdrowotnej, w tym programy wieloletnie, takie jak: ˝Narodowa strategia onkologiczna na lata 2020-2030˝, ˝Narodowy program chorób układu krążenia na lata 2022-2032˝ i ˝Narodowy program transplantacyjny˝.

    Kwestia zdrowia to nasze wspólne bezpieczeństwo, to niezaprzeczalny priorytet. Dobrze świadczy o tym fakt, że pomimo wyzwań zewnętrznych, przed którymi obecnie stoimy, i skali środków, jakich wymaga przygotowanie do nich, skali jasno zauważalnej w poziomie deficytu, sfera ochrony zdrowia wyraźnie zyskuje. W skali całego budżetu przeznaczane środki rosną o ok. 6,5% przy inflacji, która na ten moment w ujęciu rocznym osiąga poziom 4-5%, i zgodnie z prognozą zawartą na stronie nr 9 uzasadnienia do projektu w przyszłym roku też nie powinna przekroczyć tego poziomu, w związku z czym wzrost środków na zdrowie ma nieporównywalne tempo. W omawianym dziale budżetu jest to wzrost o ok. 30%.

    Pozytywnie oceniając przedstawiony przez rząd budżet, nie pozostaje mi teraz nic innego jak wyrazić nadzieję, że równie pozytywnie co prace nad jego kształtem przebiegnie jego wykonywanie.


Przebieg posiedzenia