10. kadencja, 19. posiedzenie, 3. dzień (11-10-2024)

14. punkt porządku dziennego:

Przedstawiony przez Prezesa Rady Ministrów dokument: ˝Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2023 r.˝ wraz ze stanowiskiem Komisji Infrastruktury (druki nr 422 i 469).

Poseł Renata Rak:

    Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Raport ze stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego wskazuje, że wśród ofiar śmiertelnych wypadków obok kierowców i pasażerów są: piesi - 18% i rowerzyści - 10%. Jedną z głównych przyczyn wypadków z udziałem pieszych jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu oraz nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego. Tendencja dotycząca liczby zabitych rowerzystów budzi poważne obawy. Jest to jedna z nielicznych grup użytkowników dróg, w której w ciągu ostatniej dekady nie odnotowano spadku liczby ofiar śmiertelnych, głównie z powodu utrzymującego się braku odpowiedniej infrastruktury, szczególnie na drogach powiatowych i gminnych. Głównymi przyczynami wypadków, w których ucierpieli rowerzyści, jest nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdu dla rowerzystów i nieprawidłowe wyprzedzanie. Na obszarach miejskich niechronieni użytkownicy dróg stanowią prawie 70% wszystkich ofiar śmiertelnych.

    Dlatego, panie ministrze, konieczne są zwiększenie środków z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, wcześniej znanego jako fundusz dróg samorządowych (Dzwonek), inwestycje w infrastrukturę dróg powiatowych i gminnych, z uwzględnieniem ciągów pieszo rowerowych. Zapewni to lepsze warunki dla pieszych i rowerzystów i jest kluczowe w redukcji liczby wypadków z ich udziałem. Dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia