10. kadencja, 2. posiedzenie, 2. dzień (17-01-2024)

8. punkt porządku dziennego:

Pytania w sprawach bieżących.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Maciej Lasek:

    Panie Marszałku! Szanowny Panie Pośle! Niestety pana pytanie jest skierowane do niewłaściwego resortu. Pełnomocnik rządu do spraw CPK nie jest właściwym adresatem tego pytania, ale my przekażemy to pytanie do właściwego adresata.

    (Poseł Marcin Horała: Proszę o odpowiedź na piśmie.)

    Natomiast jeżeli chodzi o odpowiedź na pytania, to tak, przetarg na tunel w Łodzi będzie kontynuowany. W tej chwili jesteśmy w trakcie procesu konsultacji również z ministrem infrastruktury. Troszeczkę żałuję, że w pewnym momencie w sposób trochę niezrozumiały pan minister, poprzedni pełnomocnik do spraw budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego zmienił ministerstwo na - też świetne - Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ale kluczowe decyzje i współprace są w Ministerstwie Infrastruktury. Pracujemy nad tym, żeby miejsce wykonywania działań pełnomocnika wróciło do Ministerstwa Infrastruktury.

    Jeżeli chodzi o audyt, wydaje mi się, że odpowiedziałem.

    Jeżeli chodzi o IATA, tu też jest ciekawa historia, ponieważ prognozy IATA zaczynają się coraz bardziej zmniejszać. Mamy już trzecią prognozę. Pierwsza była wstępna, chyba w czasie początkowego okresu pandemii, potem druga po pandemii, teraz jest trzecia, o ile dobrze pamiętam, 60 stron na stronie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Istotne jest to, że mimo że harmonogramy dalej są nierealne, to już w pierwszym roku eksploatacji tego lotniska w Baranowie przewiduje się 24 mln pasażerów. Z moich informacji i też rozmów w Ministerstwie Infrastruktury wynika, że dosyć trudno byłoby to uzyskać - nawet gdyby to lotnisko jakimś cudem pojawiło się w 2028 r. - w tym roku, gdyż linia kolejowa do tego lotniska nie będzie skończona. W związku z tym lotnisko, które jest daleko od Warszawy, będzie musiało mieć dowożonych pasażerów, głównie transportem drogowym lub oczywiście lotniczym. Tam też jest ciekawa sprawa - jest już ponad 20-procentowe zmniejszenie przewidywanej liczby pasażerów tranzytowych. Jeżeli mamy do czynienia z tak niepewnymi prognozami, tym bardziej musimy ostrożnie podchodzić do dalszych planów.

    Ale szanowni państwo, to, że pozwalam sobie na formułowanie wątpliwości, dzieje się tylko z pożytkiem dla tego projektu, bo otwartość na argumenty za, ale również na argumenty przeciw to recepta na sukces każdego projektu. Proszę więc nie traktować sygnalizowanych przeze mnie wątpliwości jako czegoś złego, bo kto pyta, nie błądzi, a kto myśli, że wszystko wie, nie pyta, ale błądzi. (Dzwonek)

    Jeżeli chodzi o rozwój lotniska w Modlinie, szanowni państwo, zarząd lotniska w Modlinie w tej chwili negocjuje nowe umowy z przewoźnikiem. One są trudne. One są trudne - to widać z komunikatów medialnych - również przez tego przewoźnika, który jest tam jedyny. Ale dlaczego tam jest jeden przewoźnik? Dlatego że to lotnisko przez długi czas miało duszony rozwój i tam są naturalne ograniczenia. Tam nie można przyjąć więcej samolotów, mówimy o takich, które mogłyby bazować. Jeżeli lotnisko rozwinie się w kierunku obsługi ruchu niskokosztowego, to będzie też bardziej konkurencyjne i lotnisko w Modlinie będzie mogło odciążyć dzisiaj lotnisko Chopina, a w przyszłości niewykluczone, że lotnisko centralne. Takie same plany mamy też wobec lotniska w Radomiu, które jest, myślę, w jeszcze gorszej sytuacji, choć jest ładne. Bardzo dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia