10. kadencja, 20. posiedzenie, 1. dzień (16-10-2024)

2. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (druki nr 656 i 701).

Poseł Zofia Czernow:

    Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Panie Ministrze! Nie mogę nie odnieść się do wystąpienia, które zaprezentował przed chwilą poseł Prawa i Sprawiedliwości. Chyba o czym innym mówimy na sali sejmowej, a o czym innym na posiedzeniach komisji. Panie pośle, po ostatnim pana wystąpieniu, kiedy zabierałam głos w tej sprawie, ustosunkowując się do pana wymyślonych zastrzeżeń, postanowiłam bardzo dokładnie obserwować, jakie wnioski będzie pan przedstawiał na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych, gdy ta kwestia będzie rozpatrywana. Co miało miejsce na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych? W żadnym wystąpieniu pana posła nie zostały przedstawione jakiekolwiek wątpliwości, nic. Kiedy zgłaszałam do tego projektu kilka doprecyzowujących poprawek, żeby nie było już żadnych wątpliwości, nikt nie protestował, ani pan poseł, ani pana środowisko polityczne, a dzisiaj znowu podnosi pan kwestie, których w tym projekcie nie ma.

    Informuję Wysoki Sejm, że ten projekt ustawy ma na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego dwóch dyrektyw Unii Europejskiej. Nie jest prawdą, że Niemcy skorzystają na tej dyrektywie, bo otrzymają z Polski dużo pieniędzy ze zwrotów podatku, a my na tym stracimy. To nie jest prawda. Proszę przeczytać projekt ustawy i, że tak powiem, oddać temu projektowi dokładnie to, co jest w nim zawarte. Naprawdę przykro mi tego słuchać, bo mówimy o różnych rzeczach. Przypomnę krótko, że ten projekt ustawy ma na celu wdrożenie dwóch dyrektyw, które powinniśmy wdrożyć do końca roku, które są korzystne również dla naszych przedsiębiorców prowadzących działalność głównie w strefach przygranicznych. Mieszkam niedaleko polsko-niemieckiej strefy przygranicznej. W całej tej strefie, chodzi o teren od Zgorzelca na północy do granicy z Czechami na południu, jest dużo małych przedsiębiorców, którzy będą mogli skorzystać z tego projektu. To nieprawda, że jest inaczej. Po prostu przykro tego słuchać. Nie wiem, jaki pan poseł ma cel, mówiąc o tym.

    Jak powiedziałam, pierwsza dyrektywa, dyrektywa 2020/285 dotyczy wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw, a rozporządzenie 904/2010 ułatwia skorzystanie ze zwolnień z podatku VAT, upraszcza ten system. Wdrożenie tej dyrektywy pozwoli na korzystanie ze zwolnienia z VAT przez małe przedsiębiorstwa posiadające siedzibę działalności gospodarczej również w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej, więc małe polskie przedsiębiorstwa będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej. Wprowadzona procedura jednocześnie zmniejsza obowiązki administracyjne, o czym mówiłam, czyli upraszcza system, a więc pozwala naszym małym przedsiębiorstwom na łatwiejsze korzystanie z tych zwolnień.

    Druga dyrektywa, dyrektywa 2022/542 dotyczy zmian w zakresie stawek VAT-u oraz zmian czy uściśleń w kwestii miejsca świadczenia niektórych usług. Celem tych zmian jest bardziej precyzyjne odzwierciedlenie zasady opodatkowania usług podatkiem VAT w miejscu rzeczywistego odbioru usług. Dotyczy to takich sytuacji, kiedy usługi świadczone są wirtualnie, z wykorzystaniem sieci Internet. Wówczas miejsce świadczenia usługi i miejsce odbioru usługi różnią się. Ta dyrektywa wprowadza również zmiany przepisów dotyczących możliwości stosowania obniżonej stawki podatku do dostawy dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich oraz antyków.

    Projekt został bardzo szczegółowo rozpatrzony przez Komisję Finansów Publicznych. Wprowadzono poprawki doprecyzowujące. Posłowie nie wnosili zastrzeżeń, dlatego w mojej ocenie projekt jest przygotowany nie tylko do drugiego czytania, które ma miejsce, ale też do uchwalenia. Klub Koalicji Obywatelskiej będzie głosował za przyjęciem projektu ustawy. Dziękuję bardzo.


Przebieg posiedzenia