10. kadencja, 20. posiedzenie, 2. dzień (17-10-2024)
11. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman:
Panie Marszałku! Dziękuję za to pytanie i dziękuję też za to wprowadzenie, które pan zrobił, bo nie musimy się odnosić do 2023 r. i możemy mówić o tym, co na przyszłość. Zanim odczytam to, co mi koledzy przygotowali, to odpowiem, dlaczego lepiej szybciej niż wolniej. To była pierwsza część pana pytania. Gdybyśmy to robili wolniej, to dług narastałby coraz bardziej, rosłyby koszty obsługi długu. Czy to by było lepsze? Można o tym dyskutować. Kiedy jest problem, lepiej go rozwiązać w miarę szybko.
Tak jak pan poseł powiedział, 8 października Rada Ministrów przyjęła średniookresowy plan budżetowo-strukturalny. Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2024 r. w sprawie skutecznej koordynacji polityk gospodarczych i w sprawie wielostronnego nadzoru budżetowego oraz uchylającego rozporządzenie Rady państwa członkowskie do 20 września miały obowiązek przedstawić średniookresowy plan budżetowo-strukturalny. Termin teraz mógł zostać wydłużony w porozumieniu z Komisją o rozsądny okres i Polska, tak jak większość państw, które musiały to zrobić, uzyskała zgodę na przedłożenie planu do 15 października. Ten plan, będący strategią fiskalną na lata 2025-2028, koncentruje się na przedstawieniu ścieżki redukcji deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych, przy równoczesnej dbałości o utrzymanie wzrostu gospodarczego i inwestycji publicznych. Plan zakłada wprowadzenie długu na ścieżkę jego stopniowej redukcji, docelowo poniżej 60% PKB, liczonej według metodologii unijnej oraz ograniczenie deficytu nominalnego poniżej 3% PKB w 2028 r. - czyli tak jak pan poseł mówił, to całkiem szybko - i w efekcie wyjście z procedury nadmiernego deficytu. Jednocześnie skala i tempo konsolidacji fiskalnej są w pełni zgodne ze wszystkimi wymaganiami określonymi w przepisach Unii Europejskiej.
W zakresie redukcji deficytu plan zakłada skorzystanie z przewidzianych w przepisach Unii Europejskiej możliwości nierównomiernego rozłożenia w czasie. W efekcie w przyszłym roku przewiduje się, i to jest spójne z ustawą budżetową na przyszły rok, ograniczenie deficytu sektora do 5,5% PKB, a następnie stopniowo do 2,9% PKB w 2028 r. Prognozowana relacja długu sektora do PKB, głównie w wyniku realizacji wysokich wydatków obronnych, wzrośnie przejściowo powyżej 60%. I tak w 2027 r. będzie to - jak prognozujemy - 61,3%, a następnie od 2028 r. zacznie się stopniowo obniżać do poziomu poniżej 60% PKB. W przeciwieństwie do ustawy budżetowej plan nie ma charakteru jednorocznego, ale jest wieloletni. Jego realizacja będzie mieć miejsce poprzez wdrażanie odpowiednich działań w każdej kolejnej ustawie budżetowej aż do 2028 r., dlatego dopiero ustawa budżetowa na przyszły rok i ustawy na kolejne lata, w zależności od kształtowania się deficytu, wzrostu gospodarczego oraz faktycznych skutków zaplanowanych działań, będą przedstawiać ewentualne dodatkowe działania konsolidacyjne.
Równocześnie każdego roku w terminie do 30 kwietnia będzie publikowany raport z wdrażania planu. Przedstawiać on będzie m.in. postęp we wdrażaniu ścieżki wydatków ustalany przez Radę oraz aktualne informacje o działaniach wspierających jej przestrzeganie, w szczególności zawarty w ustawie budżetowej. Pierwszy raport zostanie przedstawiony w kwietniu 2025 r. i opublikowany nie później niż do 30 kwietnia tego roku. Niemniej już w planie zawarto wstępną informację na temat działań przyczyniających się do ograniczania deficytu, wynikających z już uchwalonych lub procedowanych zmian, takich jak np. wejście w życie minimalnego podatku dochodowego, którego skutki ujawnią się w przyszłym roku, objęcie Systemem Elektronicznego Nadzoru Transportu, czyli SENT, przewozu betonu gotowego do wylania - to od przyszłego roku. Dokonuje się też indeksacja, aktualizacja stawek akcyzy. Dzisiaj będziemy mieli drugie czytanie tej ustawy. Od 2026 r. wejdzie system e-faktur, czyli KSeF. Dzisiaj też będzie posiedzenie podkomisji dotyczące implementacji podatku globalnego do krajowego porządku prawnego i oczekujemy z tego dodatkowych pieniędzy w 2027 r. Dziękuję.
Przebieg posiedzenia