10. kadencja, 20. posiedzenie, 2. dzień (17-10-2024)

11. punkt porządku dziennego:

Pytania w sprawach bieżących.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Odpowiadając wprost na to pytanie: faktycznie dzisiaj jesteśmy już na etapie uzgodnień pomiędzy stronami: PKP PLK, marszałkiem, samorządem, żeby do końca roku zakończyć tę umowę. Nie powiem dokładnie dzisiaj, jaka to jest kwota. Przekażę tę informację na piśmie, ile środków i jakie środki wydano na dokumentacje studialne i projektowe. Tutaj oczywiście warto też podkreślić jeden aspekt. Często obawiamy się, że przeznaczyliśmy już jakieś środki i chcemy kontynuować zadanie z obawy, że te środki, mówiąc kolokwialnie, są utopione. Tak się dzieje w wielu projektach, gdy trzeba sprawdzić za 1% kosztów całej budowy, żeby nie ponosić 99% kosztów całościowej inwestycji. Jeżeli chodzi o to podejście, bardzo często przekazujemy informację, dzisiaj tutaj też, że czasem, żeby czegoś nie robić, trzeba wydać ułamek środków i przekonać się, mieć szczegółową analizę, żeby powiedzieć jasno: 1% wydaliśmy, nie wydamy 99%, bo w ramach 99% wydamy te środki inaczej, w innej formie, chociażby na transport autobusowy. I tutaj też przekażę informację. Nie ukrywam, że osobiście zaangażowałem się w rozmowy z marszałkiem, żeby jak najszybciej uruchomić autobusy z wysoką częstotliwością pod marką Kolei Wielkopolskich, tak jak to się dzieje w innych województwach, gdzie są podejmowane bardzo racjonalne działania wszędzie tam, gdzie pociąg może przewieźć 200, 300, 500 osób. Jedzie pociąg z dużą częstotliwością, a prostopadle do linii kolejowej - i tutaj też taki przypadek byśmy mieli - jadą autobusy, które dowożą mieszkańców do stacji na osi kolejowej. Uzupełnię te informacje i przekażę je na piśmie.


Przebieg posiedzenia