10. kadencja, 20. posiedzenie, 2. dzień (17-10-2024)
11. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Wojciech Konieczny:
Panie Marszałku! Szanowni Państwo! Odpowiadając na pytanie, oczywiście nawiążę do obecnej sytuacji, ale chciałbym powiedzieć, że również jako neurolog, czyli lekarz, któremu bliskie są te choroby, mogę powiedzieć, że w ostatnich latach sytuacja chorych na jedną i na drugą chorobę znacznie się poprawiła. Oczywiście jesteśmy jako Ministerstwo Zdrowia zdeterminowani, aby tę poprawę utrzymywać, aby dostępność leczenia była właściwa, aby pacjenci dysponowali takimi możliwościami, również ośrodki, które są zakwalifikowane do stosowania tych terapii, tak że jak najbardziej uważamy to za rzecz godną podkreślenia, utrzymania i kontynuowania.
Plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2024 został sporządzony zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz przepisami wydanymi na podstawie delegacji w niej zawartych w dniu 29 września 2023 r. i został zatwierdzony przez ministra zdrowia w porozumieniu z Ministerstwem Finansów. Ujęte w zatwierdzonym planie finansowym NFZ na 2024 r. planowane koszty realizacji zadań NFZ wynosiły 166 168 207 tys. zł. W wyniku dokonanych zmian planu finansowego NFZ na 2024 r. planowane koszty realizacji zadań NFZ zostały zwiększone łącznie o 21 165 577 tys. zł do poziomu 187 333 784 tys. zł. Finansowanie przez oddziały wojewódzkie NFZ udzielonych przez świadczeniodawców świadczeń opieki zdrowotnej odbywa się zgodnie z postanowieniami umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej i z innymi przepisami.
Dokonane w 2024 r. zwiększenie planowanych kosztów realizacji zadań NFZ, w tym m.in. zwiększenie planowanych kosztów świadczeń opieki zdrowotnej o kwotę 2 694 650 tys. zł ze zwiększenia dotacji podmiotowej z budżetu państwa, o której mowa w art. 97 ustawy o świadczeniach, umożliwiło oddziałom wojewódzkim NFZ finansowanie nadwykonań w nielimitowanych zakresach za I i II kwartał br. Mamy na uwadze sposób dokonywanych rozliczeń za świadczenia udzielone w ramach umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej określony w przepisach ministra zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz postanowienia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej określające sposób dokonywania rozliczeń za świadczenia udzielane ponad limit umowy w nielimitowanych zakresach świadczeń. Aktualnie w oddziałach wojewódzkich NFZ prowadzone są prace mające na celu weryfikację możliwości rozliczenia nadwykonań w nielimitowanych zakresach świadczeń za III kwartał 2024 r. w ramach posiadanych środków w planach finansowych poszczególnych oddziałów wojewódzkich NFZ. Natomiast weryfikacja możliwości rozliczenia w ramach posiadanych środków w planach finansowych poszczególnych oddziałów wojewódzkich NFZ nadwykonań w nielimitowanych zakresach świadczeń za IV kwartał 2024 r. zostanie przeprowadzona po sprawdzeniu przez świadczeniodawców przedmiotowych świadczeń udzielonych w IV kwartale 2024 r.
Jednocześnie pragnę zapewnić, że jeśli nastąpi konieczność zwiększenia nakładów finansowych na świadczenia opieki zdrowotnej, minister zdrowia może skorzystać z instrumentu już istniejącego, jakim jest wsparcie z budżetu państwa dla NFZ na finansowanie świadczeń gwarantowanych, o którym mowa w art. 131 ustawy o świadczeniach, na podstawie którego minister właściwy do spraw zdrowia jest uprawniony do przekazania NFZ dotacji podmiotowej lub wpłaty na zasilenie funduszu zapasowego NFZ.
Proszę państwa, komentując to w nawiązaniu do sedna pytania panów posłów, chciałbym powiedzieć, że sytuacja wygląda tak, że te nielimitowane świadczenia są oczywiście raportowane i obliczane po upływie określonego czasu, przeważnie do 10. dnia każdego miesiąca są przekazywane faktury, bo taki jest okres wskazany, kiedy świadczeniodawcy, czyli szpitale, mają czas na to, aby te faktury przesyłać, aby weryfikować swój stan nadwykonań, swój stan wykonania kontraktu. Nie wszystkie rzeczy są weryfikowane w tym terminie, tzn. często opóźnia się to o kilka dni. Bywają takie przypadki i to jest normalne. To, że te wnioski o nadwykonania są składane, powiedzmy, między 10. a 20. dniem, to jest dość częste zjawisko, więc musimy brać pod uwagę również to, co się dzieje, powiedzmy, standardowo czy regularnie.
Jeśli jednak chodzi o nadwykonania nielimitowane, o które panowie pytacie, to mogę powiedzieć, że jest w tej chwili przekazywana dodatkowa suma 500 mln zł celem zasilenia NFZ-etu w zakresie właśnie również zapłaty za świadczenia nielimitowane w tych programach lekowych w tych zakresach, o które państwo się pytacie, czyli można powiedzieć, że zapewniamy ciągłość zarówno prowadzenia leczenia pacjentów już zakwalifikowanych do leczenia w przypadku tych chorób, jak i kwalifikowania nowych pacjentów, jeśli tego będą wymagać.
Jeszcze jeden szczegół, o którym mogę powiedzieć: w wyniku zastosowania nowoczesnych leków w leczeniu SMA pacjenci żyją dłużej. Oczywiście (Dzwonek) takie jest założenie, taki jest cel i bardzo dobrze, że jest osiągany. Stąd większa ich grupa pojawia się w grupie pacjentów dorosłych, dla których oczywiście również należy prowadzić terapię. Jest to pewne zjawisko, które jest zjawiskiem bardziej organizacyjnym, polegającym na tym, że to, co działo się w neurologii dla dzieci, dziecięcej, przenosi się również - i bardzo dobrze, bo świadczy to o skuteczności leczenia - na neurologię dla dorosłych.
Jest to nowe zjawisko i być może niektóre doniesienia są oparte na tym, że w jakimś ośrodku jest to nowe zjawisko i trzeba po prostu w odpowiedni sposób wystąpić o dalsze leczenie. Oczywiście ono będzie prowadzone i to jest pewna taka zmiana może nie tyle organizacyjna, co w ogóle taka systemowa i należy do niej się przygotować i ją przeprowadzić, ale my jako Ministerstwo Zdrowia oczywiście zakładamy, że pieniądze, które mamy przeznaczyć na leczenie tych chorób, będą również w tym zakresie wydatkowane. Dziękuję bardzo.
Przebieg posiedzenia