10. kadencja, 20. posiedzenie, 2. dzień (17-10-2024)

11. punkt porządku dziennego:

Pytania w sprawach bieżących.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak:

    Marszałku! Wysoka Izbo! W tej bardzo trudnej sytuacji związanej z Cargo zawsze na wstępie musimy przypomnieć, jaka była sytuacja w Cargo w latach 2012, 2015, 2015, 2016 i jaką zastaliśmy na początku 2024 r. Podam jedną liczbę, która mówi wszystko: spółka straciła i jej wartość spadła siedmiokrotnie. Na giełdzie wartość jej akcji spadła z 90 zł do 12 zł. Efektywność na pracownika mierzona przewiezioną masą towarów jest trzykrotnie niższa od najbliższej tej spółce konkurencji. A spółka działa w bardzo silnym otoczeniu, bardzo silnie konkurencyjnym otoczeniu rynkowym na - podkreślam - bardzo zliberalizowanym rynku kolejowych przewozów towarowych. Nieefektywność w Cargo, gospodarka rabunkowa, myślenie w kategoriach: jakoś to będzie, po nas choćby potop są dzisiaj zobrazowane tymi kwestiami, z którymi się mierzymy. Chodzi o konieczność redukcji zatrudnienia, żeby dostosować zatrudnienie do przewożonej masy towarowej, żeby móc pokazać chociaż podstawowe wskaźniki efektywności i walczyć o uratowanie tej spółki.

    Odpowiem na szczegółowe pytania. Mamy do czynienia z sytuacją blisko 4 tys. osób, które mają być objęte zwolnieniami. Do tej pory objęto zwolnieniami grupę łącznie 2515 osób. Jakby tak popatrzeć od strony kolejnych szczegółów w kwestii uzwiązkowienia na to, kto odchodzi ze spółki, a kto w niej zostaje, to przy 81-procentowym uzwiązkowieniu pracowników Cargo 77% odchodzących należy do związków zawodowych, a 23% nie należy do związków zawodowych, czyli jest tutaj zachowana duża proporcja tych, którzy odchodzą i należą do związków, i tych, którzy nie należą. W przypadku tych, którzy odchodzą i należą do związków, trzeba powiedzieć, że są to osoby należące do wszystkich związków zawodowych, które były w Cargo. Ta najliczniejsza grupa to oczywiście związek zawodowy związany z maszynistami w Cargo. To jest akurat grupa zawodowa, która najłatwiej znajduje dzisiaj pracę na rynku, bo są duże braki na rynku, jeśli chodzi o maszynistów. 36% zwalnianych osób należy do związku zawodowego ˝Solidarność˝. Tu też odpowiadamy na to, mamy zachowane pewne proporcje, ale podkreślam raz jeszcze, że sprawa dotyczy wszystkich związków zawodowych. Są przypadki, w których mamy do czynienia z osobami, które ucierpiały w wyniku powodzi albo są w innej sytuacji życiowej. Z tych liczb, które mam... Wycofaliśmy zwolnienie albo ograniczenie zatrudnienia np. w formie propozycji porozumienia i przejścia na pół etatu. Dotyczy to dosłownie trzech osób, które ucierpiały w wyniku powodzi. Takie sytuacje mam zgłaszane indywidualnie. Jeśli chodzi o te osoby, te zwolnienia zostały wycofane.

    17 osób, które są na urlopach macierzyńskich - grupa na urlopach macierzyńskich to 17 osób. W województwie śląskim - patrzę na kolejne liczby - 419 osób z grupy 2515 osób odchodzi w ramach zwolnień grupowych. Szanowni państwo, ten tryb, który został przyjęty, związany z uzdrowieniem firmy, ma też drugą stronę. Patrzę na te działania, które podjęliśmy w ramach innych spółek kolejowych, w ramach innych pracodawców kolejowych. One dają szansę zatrudnienia dla 2 tys. osób, które odejdą z Cargo. Z jednej strony jest konieczność dostosowania zatrudnienia do faktycznej pracy wykonywanej przez Cargo. Częściowo są to przypadki bardzo indywidualne, które też do mnie docierają i na które też bardzo szybko reaguję. Jest świeża sprawa powodzianina z Kamieńca Ząbkowickiego z przedwczoraj i wycofanie... Tam była kwestia dotycząca zmniejszenia etatu, do pół etatu. Sprawa została szybko załatwiona. Będzie kontynuacja zatrudnienia na pełnym etacie. Nie unikniemy w tej sytuacji... Spółka jest w takiej sytuacji, która faktycznie dzisiaj powoduje, że mogłaby ogłosić bankructwo, ale nie ogłasza bankructwa, bo przepisy prawa, ustawy uniemożliwiają ogłoszenie bankructwa.

    Celem naszym jest uratowanie tej spółki i zdobywanie kolejnych kontraktów na rynku przewozowym, co nie jest łatwe. Udało nam się w ostatnich miesiącach pozyskać to (Dzwonek), aby po prostu ta spółka mogła dalej pracować, aby mogła wozić, abyśmy mogli zachować te 10 tys. pracowników, które chcemy uratować w ramach PKP Cargo. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia