10. kadencja, 20. posiedzenie, 2. dzień (17-10-2024)
11. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! W swojej pracy zajmuję się faktami, zajmuję się liczbami, zajmuję się twardymi analizami, które pokazują, co się wydarzyło.
(Poseł Renata Rak: Brawo!)
(Poseł Adam Andruszkiewicz: Trzeba się ludźmi zająć, panie ministrze.)
(Poseł Barbara Bartuś: Rozliczyć prezesa.)
Jeśli spółka straciła, wartość spółki spadła siedmiokrotnie na rynku w perspektywie 8 lat, to ta sytuacja mówi wszystko.
(Poseł Renata Rak: W ciągu 8 lat.)
Już nie trzeba nic więcej mówić, co się wydarzyło z tą spółką. Z 90 zł na 12 zł. To automatycznie uruchamia wszelkie inne mechanizmy pokazujące, że na rynku, który jest stabilny... On zawiera się mniej więcej w przedziale 220-250 mln t towarów. Jeśli spółka PKP Cargo straciła udział z poziomu 53% do 25% dzisiaj, to automatycznie przy rynku, który jest stabilny, inni to przejęli. Te inne spółki, które mamy... Tak, istnieje spółka przewozowa kolei niemieckich. Od ponad 15 lat są na rynku. Mają dzisiaj swoje stabilne ok. 12% udziału w tym rynku. Istnieją inne polskie spółki. Istnieje dzisiaj Lotos z Orlenem, kolejny duży gracz na polskim rynku przewozów, głównie przewozów paliwowych. Te spółki nie pojawiły się nagle. Te spółki istnieją od lat, te spółki przejęły dużą część przewozów Cargo, bo te spółki po prostu są znacznie bardziej efektywne.
I podkreślam raz jeszcze: to nie jest rynek regulowany, to nie jest rynek, w którym możemy powiedzieć, chociaż taka sytuacja miała miejsce: macie wozić węgiel, macie porzucić klientów. Jeśli taka sytuacja miała miejsce 2 lata temu - macie wozić węgiel - i wszyscy klienci, do których Cargo woziło kruszywa, woziło inne materiały, nagle zostali na lodzie, to oni poszli do innych, bo tak jak powiedziałem, na tym rynku nie ma próżni. Klienci zostali porzuceni przez Cargo i już do niego nie wrócili. Musimy patrzeć całościowo na tę sytuację, bo ona nie wydarzyła się w ciągu tygodni, ona wydarzyła się w ciągu ostatnich lat. Ta sytuacja jest dzisiaj dobrze opisana. Jakość zarządzania tą spółką, podejmowane decyzje, często o charakterze całkowicie destrukcyjnym, sprzedaż najlepszych lokomotyw w końcu ubiegłego roku, żeby podbić trochę wynik na koniec 2023 r. i pokazać zysk poprzez sprzedaż najlepszych aktywów - to jest dzisiaj akademicki przykład tego, jak nie zarządzać. To jest akademicki przykład tego, jak nie powierzać zarządzania spółką związkowi zawodowemu, który prowadzi rabunkową gospodarkę, który dotrudnił we wrześniu ubiegłego roku ponad 100 osób na wysoko płatnych stanowiskach, osób, które nie wykonują żadnej konkretnej pracy. (Dzwonek) Podkreślam raz jeszcze, musimy opierać się tu na faktach, a one całkowicie zaprzeczają jakiejś ideologii i posługiwaniu się demagogią. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
(Poseł Renata Rak: Brawo!)
Przebieg posiedzenia