10. kadencja, 20. posiedzenie, 2. dzień (17-10-2024)

11. punkt porządku dziennego:

Pytania w sprawach bieżących.

Poseł Katarzyna Matusik-Lipiec:

    Tak jest, dziękuję bardzo.

    Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Przygotowany niedawno przez Najwyższą Izbę Kontroli raport pt. ˝Szkolnictwo zawodowe˝ obnaża nieudolną reformę tego szkolnictwa, którą rozpoczęto w 2017 r. i kontynuowano przez kolejne lata. Reforma okazała się fiaskiem, bo nie przyniosła tak oczekiwanych zmian w obszarze szkolnictwa zawodowego. Miała w swoim założeniu przygotować kadry specjalistów gotowych na wyzwania nowoczesnej gospodarki. Technika oraz szkoły branżowe I i II stopnia miały zwiększyć atrakcyjność kształcenia zawodowego na poziomie ponadpodstawowym. Zmodyfikowano nie tylko podstawę programową, ale także ramowe programy nauczania oraz klasyfikację zawodów. Nowe rozwiązania zakładały zwiększenie udziału przedstawicieli biznesu w procesie kształcenia, a także zakładały realizację tzw. staży uczniowskich oraz szkoleń branżowych dla nauczycieli u przedsiębiorców. Tymczasem z raportu NIK dowiadujemy się, że 1/3 absolwentów szkół branżowych I stopnia nie pracowała ani nie kontynuowała nauki, a proces kształcenia zawodowego, który powinien wspomagać rozwój uczniów ze szczególnym uwzględnieniem ich ścieżek edukacji i kariery tak naprawdę był fikcją. Pomimo posiadania niepokojących danych, które przygotowywał i zbierał Instytut Badań Edukacyjnych - chodzi o informacje o tym, iż 30% absolwentów szkół branżowych I stopnia nie uzyskało kwalifikacji, a kontynuacja nauki w szkołach branżowych II stopnia była realizowana przez zaledwie (Dzwonek) 4-6% z nich - ministerstwo nie podjęło działań naprawczych, nie monitorowało efektywności i skuteczności wprowadzonych zmian.

    Dlatego zwracam się z pytaniem do pana ministra: Czy i kiedy zostanie przeprowadzona ewaluacja jakości i skuteczności kształcenia zawodowego oraz jakie działania korygujące zostaną podjęte przez ministerstwo? Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia