10. kadencja, 20. posiedzenie, 2. dzień (17-10-2024)
11. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Henryk Kiepura:
Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Odpowiadając na pytanie pani poseł, rzeczywiście takie działania nie były prowadzone w ministerstwie. Niestety wynika to wprost z kontroli Najwyższej Izby Kontroli w zakresie szkolnictwa zawodowego. Resort edukacji zgadza się z ustaleniami NIK-u dotyczącymi konieczności przeprowadzenia ewaluacji jakości i skuteczności kształcenia zawodowego, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia w branżowych szkołach I i II stopnia oraz reform kształcenia dualnego. Biorąc pod uwagę, że wdrażanie reformy edukacji w obszarze kształcenia zawodowego zostało zaplanowane na lata 2019-2024, zdecydowana większość rozwiązań wprowadzonych w związku ze zmianami w kształceniu zawodowym weszła w życie od 2019 r., a pierwsi absolwenci 5-letnich techników, w których kształcą się uczniowie - największy odsetek tych uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe, tj. ponad 60%, ukończył naukę w roku szkolnym 2023/2024 - ocena efektów reformy kształcenia zawodowego, uwzględniająca m.in. wyniki karier absolwentów 5-letnich techników, zostanie przeprowadzona w roku 2025 i na koniec tego roku powinny być znane jej wyniki.
Zadanie dotyczące przeprowadzenia ewaluacji jakości i skuteczności kształcenia zawodowego ze szczególnym uwzględnieniem form kształcenia dualnego zostało powierzone Instytutowi Badań Edukacyjnych w pierwszej kolejności w 2024 r. w odniesieniu do absolwentów branżowych szkół I i II stopnia z 2022 r. Następnie w przyszłym roku zostanie powierzone badanie w odniesieniu do pierwszych absolwentów 5-letniego technikum z 2024 r. oraz do absolwentów branżowej szkoły II i I stopnia z lat 2023 i 2024. Powyższe zadanie instytut będzie realizował w ramach projektu pn. ˝Rozwój systemu monitoringu karier absolwentów i absolwentek szkół ponadpodstawowych˝ współfinansowanego ze środków europejskich.
Ministerstwo pozytywnie odnosi się również do wskazanej przez NIK potrzeby przeprowadzenia analizy wpływu powstania branżowych centrów umiejętności na proces uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych oraz działalności innych jednostek systemu oświaty. Zgodnie z ustawą Prawo oświatowe zakładanie i prowadzenie branżowych centrów umiejętności możliwe jest od 1 września 2023 r. Jednocześnie z zapisów Krajowego Planu Odbudowy wynika, że wszystkie BCU wyłonione w ramach konkursu ˝Utworzenie i wsparcie funkcjonowania 120 branżowych centrów umiejętności, realizujących koncepcję centrum doskonałości zawodowej˝ muszą zostać założone najpóźniej do 30 września 2025 r. Aby możliwa była analiza wpływu powstania BCU na funkcjonowanie szkolnictwa zawodowego, placówki te powinny prowadzić działalność przez co najmniej jeden rok szkolny.
Ministerstwo dostrzega również wskazaną przez nich potrzebę podjęcia działań promocyjno-informacyjnych dotyczących form i kierunków kształcenia w szkolnictwie zawodowym. Działania upowszechniające i promocyjne skierowane do pracodawców oraz uczniów i rodziców zostały zaplanowane w ramach realizowanego przez ministerstwo edukacji projektu pn. ˝Porozumienie branżowe na rzecz kształcenia i szkolenia zawodowego. Zwiększanie udziału przedstawicieli i przedstawicielek branż w rozwoju kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy˝. Tutaj ministerstwo edukacji planuje cały cykl działań: promocję kształcenia zawodowego w mediach, organizację stoisk edukacyjnych, publikację artykułów promocyjnych w prasie branżowej, organizację konkursów i olimpiad.
Jeżeli chodzi o realizowany przez ministerstwo edukacji duży projekt dotyczący branżowych centrów, to na 16 października 2024 r. odnośnie do konkursu na utworzenie branżowych centrów umiejętności zrealizowano poniższe zadania: zakończono proces kontraktowania pierwszego naboru wniosków, podpisano 52 umowy; zakończono proces kontraktowania drugiego naboru, podpisano 22 umowy; trwa procedura kontraktowania w trzecim naborze dla 31 zatwierdzonych do dofinansowania przedsięwzięć, podpisano 26 umów, 5 jest w trakcie kontraktowania; rozpoczęto procedurę kontraktowania dla czwartego naboru, ponieważ jeszcze pod koniec grudnia byliśmy zmuszeni ogłosić dodatkowy, czwarty nabór, aby mieć szansę na osiągnięcie wskaźników projektu, czyli minimum 120 branżowych centrów umiejętności. Łącznie w ramach czterech naborów wyłoniono 120 instytucji mających za zadanie utworzenie 120 branżowych centrów umiejętności, z czego podpisano 100 umów, a 20 jest w trakcie kontraktowania. Łącznie wsparciem na kwotę 1 193 021 tys. objęto 69 dziedzin i wypłacono łącznie 39 pierwszych zaliczek na kwotę 663 460 tys. zł. Na dzień 30 września 2024 r. w ramach 10 utworzonych BCU potwierdzono przeszkolenie łącznie 781 osób. Kolejna aktualizacja wskaźnika nastąpi do końca października 2024 r. Dziękuję bardzo.
Przebieg posiedzenia