10. kadencja, 20. posiedzenie, 2. dzień (17-10-2024)

13. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (druki nr 692 i 716).

Poseł Agnieszka Maria Kłopotek:

    Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Panowie Ministrowie! W imieniu Klubu Parlamentarnego Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga mam przyjemność wygłosić oświadczenie w sprawie opinii komisji dotyczącej ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym. Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym wpłynął do Sejmu 2 października br. i został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Następnie trafił do Komisji Finansów Publicznych. Komisja Finansów Publicznych przekazała projekt do dalszych prac. Dotyczy to druku nr 716. Sejmowa Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu 10 października wniosła kilka poprawek, głównie o charakterze korekt redakcyjnych.

    Projekt ustawy dotyczy opodatkowania nowych kategorii wyborów akcyzowych, tj. saszetek nikotynowych oraz innych wyrobów nikotynowych, które zostały zaliczone do wyrobów akcyzowych. W ustawie sformułowano ich definicje oraz określone zasady ich opodatkowania. Do tych wyrobów będą miały zastosowanie ogólne przepisy dotyczące opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych. Saszetki nikotynowe oraz inne wyroby nikotynowe będą również podlegały obowiązkowi oznaczenia znakami akcyzy. Wprowadzenie rocznej ważności znaków akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych wynika z tego, że jedynie w przypadku tego substytutu wyrobów tytoniowych znaki akcyzy nie mają określonego terminu ważności. Stawki akcyzy na saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe zostaną objęte tzw. mapą drogową. Stawka akcyzy w 2025 r. wyniesie 100 zł za kilogram, w 2026 r. 200 zł za kilogram, a docelowo w 2027 r. 300 zł za każdy kilogram.

    Projekt zakłada rozszerzenie zakresu definicji wyrobów nowatorskich poprzez objęcie opodatkowaniem również wyrobów beztytoniowych, zarówno tych z nikotyną, jak i tych bez nikotyny. Według aktualnie obowiązującej definicji wyrobów nowatorskich warunkiem uznania za wyrób nowatorski wyrobu spełniającego kryteria ustawowe jest obecność w jego składzie tytoniu. Do beztytoniowych wyrobów nowatorskich będą miały zastosowanie ogólne przepisy dotyczące opodatkowania akcyzą wyrobów tytoniowych, m.in. te, które obecnie mają zastosowanie do opodatkowania akcyzą wyrobów nowatorskich zawierających tytoń lub susz tytoniowy, oraz przepisy dotyczące oznaczania znakami akcyzy.

    Według szacunków Ministerstwa Finansów cena detaliczna paczki 20 sztuk papierosów w latach 2025-2027 będzie rosła o ok. 2,7 zł do 3,1 zł rok do roku. W 2027 r. może wynosić ponad 26 zł. W przypadku tytoniu do palenia ceny detaliczne paczki 550 g powinny zmieniać się o ok. 7-8 zł rok do roku.

    Opodatkowanie podatkiem akcyzowym urządzeń do waporyzacji ma na celu ograniczenie dostępności cenowej tych urządzeń, zwłaszcza dla młodszej części społeczeństwa rozpoczynającej swój kontakt z używkami prowadzącymi do uzależnień skutkujących nieodwracalnymi skutkami dla zdrowia. Propozycja dotyczy urządzeń jednorazowych oraz wielokrotnego użytku służących do konsumpcji wyrobów nowatorskich i e-papierosów. Pierwotnie również znalazła się w tym projekcie nowelizacji, po zmianach jest ona jednak procedowana w odrębnym projekcie.

    Jeżeli chodzi o podwyżkę akcyzy na papierosy, to za jej przyjęciem jest 36% badanych ogółem. Opinie kobiet i mężczyzn w tej sprawie są wyrównane. Podwyżkę popiera 35% kobiet i 37% mężczyzn. 36% badanych nie popiera podwyżki akcyzy na papierosy.

    Nowelizacja ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r. Biorąc pod uwagę znaczenie stosowania tych substancji dla młodego organizmu i wpływ, jakie one mają zwłaszcza dla młodych ludzi, Klub Parlamentarny Polskiego Stronnictwa Ludowego - Trzeciej Drogi będzie głosował za przyjęciem proponowanego projektu ustawy. Dziękuję bardzo. (Oklaski)

    (Przewodnictwo w obradach obejmuje wicemarszałek Sejmu Dorota Niedziela)


Przebieg posiedzenia