10. kadencja, 20. posiedzenie, 2. dzień (17-10-2024)
14. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (druk nr 659).
Poseł Agnieszka Maria Kłopotek:
Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! W imieniu Klubu Parlamentarnego PSL - Trzecia Droga mam przyjemność zabrać głos w sprawie poselskiego projektu ustawy dotyczącej wprowadzenia zerowej stawki akcyzy na cydr i perry o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 5% objętości zamiast obecnie obowiązującej stawki 97 zł od 1 hl gotowego wyrobu.
Też mam pytanie do pana posła Kowalskiego, gdzie był przez te kilkanaście lat, jak mówi, kiedy trwały prace nad tym, żeby znieść akcyzę, bo jak się okazało, niewiele w tej kwestii zrobił. Doskonale pamiętam torby z jabłkami, które wisiały na płotach sadowników, którzy nie mogli ich sprzedać, bo nie było rąk chętnych do pracy. Jabłka leżały na ziemi, w sadach i gniły, bo nie było możliwości, żeby tym sadownikom pomóc. To było za państwa czasów, szanowni państwo z Prawa i Sprawiedliwości.
Projektowana zmiana polega na obniżeniu stawki podatku akcyzowego na cydr i perry o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 5% objętości do wysokości 0 zł. Obecnie obie kategorie objęte są stawką 97 zł od 1 hl gotowego wyrobu. Regulacja ta spowodowałaby obniżenie cen detalicznych cydru i perry o ok. 10% i pozwoliłaby, jak szacują autorzy projektu, na zwiększenie produkcji cydru i perry do poziomu 50-70 mln l w skali roku, co pozwoliłoby na zagospodarowanie 70-90 tys. t jabłek. Wprowadzenie preferencyjnej stawki akcyzy na cydr można oceniać pozytywnie, jednak być może powinna ona dotyczyć wszystkich napojów klasyfikowanych jako cydr, żeby nie różnicować i nie rozdrabniać jednego produktu, opodatkowując go różnymi stawkami. Jak wskazują autorzy projektu, posłowie z klubu Prawa i Sprawiedliwości, zmiany, o które apelują, przyczyniłyby się m.in. do zagospodarowania nadwyżki jabłek w Polsce. Przypomnijmy, że Polska jest największym w Europie i trzecim na świecie producentem tych owoców. O ile więc pozytywnie należy ocenić zmiany wykorzystujące nasze krajowe zasoby w postaci owoców, jabłek, o tyle nie jest zrozumiałe, dlaczego ustawodawca różnicuje status tego samego wyrobu, jakim jest cydr, na gruncie różnych ustaw.
Zasada przyzwoitej legislacji wymaga spójności terminologicznej. Poszczególne definicje używane w różnych aktach prawnych powinny być rozumiane analogicznie. Należy unikać sytuacji, w których to samo pojęcie ma różne znaczenie na gruncie poszczególnych aktów prawnych. W ustawie z dnia 2 grudnia 2021 r. o wyrobach winiarskich nastawem na cydr jest mieszanina sporządzona przy użyciu jabłek, moszczu jabłkowego, soku jabłkowego lub zagęszczonego soku jabłkowego, z możliwością dodania wody, gruszek, moszczu gruszkowego, soku gruszkowego itd., a cydrem jakościowym jest cydr o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2%, lecz nieprzekraczającej 8,5% objętościowych, otrzymany w wyniku fermentacji alkoholowej nastawu na cydr jakościowy, z możliwością słodzenia moszczem jabłkowym, sokiem jabłkowym, zagęszczonym sokiem jabłkowym lub miodem. Niezrozumiałe jest zatem preferencyjne opodatkowanie jedynie cydru o objętości alkoholu nieprzekraczającej 5% objętości, skoro napój fermentowany o nieco wyższym oprocentowaniu, np. cydr jakościowy do 8,5%, także jest cydrem. Z perspektywy przyzwoitej legislacji wynikającej z zasady demokratycznego państwa prawa stawka preferencyjna, stawka podatkowa powinna dotyczyć wszystkich napojów klasyfikowanych jako cydr, żeby nie różnicować i nie rozdrabniać jednego produktu, opodatkowując go różnymi stawkami podatku. Napój, który z uwagi na swoje cechy nie będzie klasyfikowany jako cydr, nie będzie przecież objęty obniżoną stawką akcyzy.
Jednocześnie warto pamiętać, że zmiany w akcyzie będą miały wpływ na dochody budżetu państwa, co należy uwzględnić w debacie na ten temat, a póki co resort nie zaplanował obniżenia stawki akcyzy w budżecie na 2025 r. Obniżenie akcyzy na cydr powinno być przedmiotem dyskusji, zwłaszcza w kontekście ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Cydr, mimo że jest napojem alkoholowym o niskiej zawartości alkoholu, został objęty podobnymi regulacjami jak inne napoje alkoholowe. Zniesienie akcyzy może być postrzegane jako krok w kierunku zwiększenia dostępności alkoholu.
Komisja rolnictwa i Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przychylają się w swoich pracach do tego, żeby wypracować najlepszy sposób obniżenia tej akcyzy lub znaleźć inny sposób wsparcia sadowników. Wobec powyższego, biorąc pod uwagę skomplikowany charakter problemu, należy się nad nim pochylić i wypracować najlepsze rozwiązanie. Z tego powodu klub Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga będzie pracował nad takimi przepisami, które będą zgodne z legislacją (Dzwonek) i najlepsze dla polskich rolników. Dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia