10. kadencja, 20. posiedzenie, 2. dzień (17-10-2024)
15. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (druk nr 698).
Poseł Michał Pyrzyk:
Dziękuję bardzo.
Szanowny Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Mam zaszczyt przedstawić stanowisko naszego klubu, Klubu Parlamentarnego Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga dotyczące poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Przyjęta przez Sejm w dniu 1 października ustawa dotycząca pomocy powodzianom kompleksowo reguluje i obejmuje wszystkie obszary, w których potrzebne są określone i konkretne formy wsparcia. Z tych rozwiązań, które mają na celu złagodzenie skutków żywiołu, korzystają już rodziny, które znalazły się w dramatycznej sytuacji życiowej, przedsiębiorcy, rolnicy, a także samorządy lokalne. Przyjęte przepisy powodują również uproszczenie i znaczne przyspieszenie procedur związanych z odbudową zniszczonej infrastruktury, urządzeń przeciwpowodziowych, dróg, mostów i linii kolejowych.
Gdy przyjmowaliśmy te rozwiązania, po pracach w komisji nadzwyczajnej zaznaczałem, że życie nie znosi próżni i odkrywa nagle jakieś obszary wymagające interwencji. Być może w niedalekiej przyszłości będą jeszcze proponowane czy wręcz konieczne poprawki, nowelizacje, zmiany ustawowe w tym względzie w celu rozszerzenia czy modyfikacji tej pomocy. Już wiemy, że projekt nowelizacji rządowej trafi wkrótce do komisji.
Dziś debatujemy nad poselskim projektem dotyczącym pomocy. Celem omawianego w tym punkcie przedłożonego projektu poselskiego jest zmiana w ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi polegająca na systemowej możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania, od dochodów osób fizycznych i osób prawnych 200% kwoty darowizny przeznaczonej dla poszkodowanych wskutek wystąpienia intensywnych opadów atmosferycznych, silnych wiatrów i powodzi będących katastrofą naturalną w rozumieniu ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej w okresie obowiązywania stanu klęski żywiołowej wprowadzonego rozporządzeniem Rady Ministrów lub w okresie 30 dni następujących po odwołaniu tego stanu.
Według autorów projektu odliczeniu od dochodów miałyby podlegać darowizny, oczywiście udokumentowane w formie pisemnej umową, dokonane na rzecz organizacji pożytku publicznego, jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów leczniczych, Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych, domów dla matek z małoletnimi dziećmi czy kobiet w ciąży, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, w tym tych z usługami opiekuńczymi, ośrodków wsparcia, rodzinnych domów pomocy oraz domów pomocy społecznej. Projektowane rozwiązania, jak zaznaczają autorzy, mają na celu zwiększenie wsparcia dla kluczowych instytucji publicznych oraz organizacji pozarządowych, co według nich przyniesie korzyści zarówno dla darczyńców, jak i obdarowanych.
Jak czytamy w uzasadnieniu projektu, wprowadzenie możliwości odliczenia darowizn od podstawy opodatkowania PIT i CIT dla nowych kategorii podmiotów ma przyczynić się także do większej solidarności społecznej i wsparcia dla osób potrzebujących. Niestety na dzień dzisiejszy nie można określić potencjalnych skutków finansowych tej regulacji. Jest to oczywiście jej mankament, tym bardziej że jesteśmy w trakcie procedowania nad budżetem na rok przyszły. Jest to całość propozycji poselskiej. Uważamy, że każda propozycja w zakresie udzielania pomocy poszkodowanym przez powódź powinna być przeanalizowana i rozważona, co już zresztą się dzieje podczas tego pierwszego czytania tutaj, w Sejmie. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia