10. kadencja, 20. posiedzenie, 2. dzień (17-10-2024)

15. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (druk nr 698).

Poseł Janusz Kowalski:

    To jest pytanie do Ministerstwa Finansów, bo stawianie nam zarzutu, że nie potrafimy przewidzieć skali klęski żywiołowej i jej kosztów dla budżetu państwa, jest naprawdę, moim zdaniem, nieuczciwe.

    Analitycy wyliczyli, jak wyglądało to w czasie COVID-u. Popatrzmy na liczby: 186 mln zł to są darowizny od osób fizycznych w latach 2020 - 2022; jeżeli chodzi o ubytek dochodów do budżetu państwa - 35 mln zł. Teraz jest pytanie, czy jeżeli firmy, osoby fizyczne, które dzisiaj nie mogą, bo to jest clou - nie mogą... Np. firma nie może przekazać mieszkania jednostce samorządu terytorialnego, bo chce wyremontować w Lewinie Brzeskim czy w Nysie mieszkania. Nie może tego zrobić podatkowo, bo można dawać darowiznę, którą można odliczyć, i to z limitem, tylko i wyłącznie organizacjom pozarządowym. Czy to jest zysk dla Skarbu Państwa? Oczywiście, że tak, bo firma poniesie koszt, odliczy to oczywiście, to będzie ubytek, ale summa summarum i tak budżet państwa na tym zyska, ponieważ nie poniesie kosztu, który chce ponieść (Dzwonek) firma. I to jest właśnie mechanizm, do którego państwo zachęcamy. Jeżeli coś, to proszę... Ministerstwo Finansów może to przeanalizować, jeżeli chodzi o zakres darowizn, które były w czasie tegorocznej powodzi. (Oklaski)

    (Głos z sali: Brawo, Janusz!)


Przebieg posiedzenia