10. kadencja, 20. posiedzenie, 2. dzień (17-10-2024)

23. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych o rządowym projekcie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Wjazdu/Wyjazdu (druki nr 722 i 732).

Poseł Piotr Lachowicz:

    Szanowny Panie Marszałku! Szanowny Panie Ministrze! Wysoki Sejmie! Pozwolę sobie przedstawić stanowisko Klubu Parlamentarnego Koalicja Obywatelska - Platforma Obywatelska, Nowoczesna, Inicjatywa Polska, Zieloni dotyczące projektu ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Wjazdu/Wyjazdu, druk nr 722.

    Na wstępie mojego wystąpienia w imieniu klubu przekaże na ręce pana marszałka dwie drobne poprawki do tego projektu.

    Wicemarszałek Włodzimierz Czarzasty:

    Dziękuję za dwie drobne poprawki.

    Poseł Piotr Lachowicz:

    Dziękuję bardzo.

    Projektowana ustawa służy stosowaniu, jak już powiedziano, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Europy nr 2017/2226 z 30 listopada 2017 r. ustanawiającego System Wjazdu/Wyjazdu, tzw. EES, czyli Entry/Exit System, w celu rejestrowania danych dotyczących wjazdu i wyjazdu obywateli państw trzecich przekraczających granice zewnętrzne państw członkowskich i danych dotyczących odmowy wjazdu w odniesieniu do takich obywateli oraz określające warunki dostępu do EES na potrzeby ochrony porządku publicznego i zmieniające konwencję wykonawczą do układu z Schengen i rozporządzenia Wspólnoty Europejskiej nr 767/2008 i Unii Europejskiej nr 1077/20 11. System Wjazdu/Wyjazdu, zwany inaczej EES, rejestrujący elektronicznie czas i miejsce wjazdu i wyjazdu obywateli państw trzecich dopuszczonych do pobytu krótkoterminowego na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej oraz obliczający okres ich dozwolonego pobytu, ma zastąpić system obowiązkowego stemplowania paszportów obywateli państw trzecich, który obecnie stosują wszystkie państwa członkowskie. Ponadto w systemie będą ewidencjonowane decyzje o odmowie wjazdu, co jest też istotne. Wdrożenie systemu ma pozwolić na skuteczne zarządzanie granicami zewnętrznymi oraz weryfikację przestrzegania przepisów dotyczących dozwolonego okresu pobytu na terenie państw członkowskich Unii Europejskiej. Projektowana ustawa określa zasady i sposób realizacji udziału Rzeczypospolitej Polskiej w systemie, w tym obowiązki i uprawnienia organów dotyczące przetwarzania danych zawartych w EES przez Krajowy System Informatyczny do spraw systemu.

    W skrócie: art. 1 ustawy określa zakres, zasady projektowanej regulacji. Art. 2 zawiera definicje podstawowych pojęć, w tym przez odwołanie się do odpowiednich przepisów rozporządzenia, o którym już powiedziałem: 2017/2226. W art. 3 określono podmioty uprawnione do bezpośredniego dostępu do KSI EES w celu realizacji zadań, takie jak Straż Graniczna, wojewodowie, szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców, konsul, minister właściwy do spraw zagranicznych, minister właściwy do spraw wewnętrznych, Policja i Krajowa Administracja Skarbowa. W projektowanym art. 4 określono podmioty uprawnione do pośredniego dostępu do KSI EES, tj. dostępu do danych przez wyznaczone organy państw członkowskich, które zgodnie z art. 29 ust. 1 rozporządzenia 2017/2226 są upoważnione do przeglądania danych EES w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym, co istotne, lub innym poważnym przestępstwom, ich wykrywania i prowadzenia w ich sprawie postępowań przygotowawczych. Tutaj wnieśliśmy taką drobną poprawkę w tym punkcie. Uprawnienie to będzie według naszego projektu ustawy przysługiwać prokuraturze, sądom, Policji, Straży Granicznej, Krajowej Administracji Skarbowej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu, Służbie Ochrony Państwa, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego i Żandarmerii Wojskowej.

    W art. 5 wskazano, że komendant główny Straży Granicznej pełni funkcję krajowej jednostki do spraw EES oraz wyznaczy komórkę organizacyjną Komendy Głównej Straży Granicznej, realizującą zadania krajowej jednostki do spraw ESS, a także opisano jej zadania. W art. 6 przedstawionej ustawy uregulowano wyznaczenie Centralnego Organu Technicznego KSI EES, który będzie realizował techniczne zadania wynikające z udziału RP w systemie, oraz określono jego zadania wynikające z rozporządzenia, o którym już mówiłem. W art. 7 ustawy określono zasady i sposób realizacji zadań wymienionych w art. 6. W art. 8 określono obowiązki informacyjne, jeśli chodzi o Centralny Organ Techniczny. Art. 9 nakłada obowiązek współpracy określonych organów, co jest bardzo istotne dla koordynacji takich przepisów. W art. 10 określono obowiązek informacyjny, o którym mowa w art. 72 ust. 6 rozporządzenia. Zgodnie z przedmiotowym obowiązkiem tzw. Centralny Organ Techniczny będzie przedstawiał ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych w terminie do 31 marca każdego roku informacje. (Dzwonek)

    Szanowni Państwo! Poza tym dokonano zmian szeregu ustaw wskazanych w tym akcie, w projekcie tego aktu. Ogólnie rzecz biorąc, należy stwierdzić, że klub Platformy Obywatelskiej popiera projekt przedmiotowej ustawy. Dziękuję uprzejmie. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia