10. kadencja, 21. posiedzenie, 2. dzień (07-11-2024)
10. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Poseł Elżbieta Gapińska:
Bardzo dziękuję.
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Pani Minister! Od kilku miesięcy w ministerstwie edukacji i w Ministerstwie Zdrowia toczą się prace nad podstawą programową nowego przedmiotu, który będzie się nazywał: edukacja zdrowotna. Ogromnie się cieszę, że takie prace trwają, ponieważ w mojej ocenie jest to bardzo ważny przedmiot. Bo cóż może być ważniejszego niż zdrowie fizyczne i psychiczne naszych dzieci? Cieszę się także dlatego, że będziemy mogli budować wiedzę i umiejętności oraz kompetencje społeczne, które pozwolą na rozpoznanie na wczesnym etapie potrzeb zdrowotnych i na podejmowanie działań, które będą działaniami profilaktycznymi i naprawczymi.
Chciałabym panią minister zapytać o następujące rzeczy: Czy to prawda, pani minister, że edukacja zdrowotna zastąpi na poziomie szkół podstawowych i ponadpodstawowych wychowanie do życia w rodzinie? Czy powstała podstawa programowa niezbędna do realizacji tego przedmiotu? Czy w ramach tego przedmiotu będziemy realizować nauczanie zarówno o zdrowiu fizycznym, jak i o zdrowiu psychicznym? W jakim wymiarze godzin i w których klasach państwo proponujecie realizację tego przedmiotu? Kto będzie mógł realizować zajęcia? Czy będą to nauczyciele specjalnie przeszkoleni, którzy będą musieli podjąć studia uzupełniające, żeby móc prowadzić zajęcia? Chciałabym też zapytać, czy elementy, moduły tego programu będą mogli realizować lekarze, fizjoterapeuci, dietetycy, osoby, które są związane z szeroko rozumianą profilaktyką zdrowotną. Bo wiemy doskonale, że te tematy są bardzo ważne w polskiej szkole i dla polskich dzieci. W końcu: Czy przewidujecie państwo studia podyplomowe dla nauczycieli, którzy będą te zadania realizować, i jakie zawody (Dzwonek) są preferowane, jeśli chodzi o te studia podyplomowe? Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia