10. kadencja, 21. posiedzenie, 2. dzień (07-11-2024)
10. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Katarzyna Anna Lubnauer:
Tak jak powiedziałam, edukacja zdrowotna związana ze zdrowiem psychicznym jest bardzo ważnym działem tego przedmiotu. Powiedziałabym że jednym z kluczowych. Jeżeli czytamy tam, jakie są pytania wiodące, to jest to pytanie o to, jakie są uwarunkowania zdrowia psychicznego i emocjonalnego oraz czynniki je chroniące. Natomiast wymagania szczegółowe - nie chcę przeczytać wszystkich, ponieważ jest ich bardzo dużo - to m.in.: omawia zależności między emocjami, myślami a objawami fizycznymi i zachowaniem; analizuje swoje zachowanie, uczucia i potrzeby w różnych sytuacjach pod kątem budowania poczucia własnej wartości. To jest w tej chwili bardzo ważne, bo szczególnie młodzi ludzie, właśnie narażeni m.in. na kwestie związane z hejtem w Internecie, bardzo często mają zaburzone poczucie własnej wartości. Dalej: dba o pozytywny obraz własnego ciała; analizuje, jaki wpływ na obraz ciała mają m.in. Internet oraz media społecznościowe; stosuje zasady pierwszej pomocy emocjonalnej wobec osób ze swojego otoczenia; omawia pojęcia z zakresu zachowań autoagresywnych, wymienia konsekwencje zdrowotne z nimi związane itd., itd. Tych elementów jest bardzo dużo.
Natomiast tematowi związanemu właśnie m.in. z higieną cyfrową jest poświęcony dział 10.: Internet i profilaktyka uzależnień. Czyli jak widzimy, to się przenika, bo to dotyczy zarówno zdrowia psychicznego, jak i kwestii uzależnień. Jeszcze jakiś czas temu, jeżeli myśleliśmy o uzależnieniach dzieci, to zapewne myśleliśmy raczej o alkoholu, o nikotynie, o narkotykach. Natomiast rzeczywiście widzimy, że w tej chwili bardzo poważnym problemem jest to wszystko, co się wiąże z Internetem, to wszystko, co się wiąże z mediami społecznościowymi, to wszystko, co się wiąże ze smartfonem. W związku z tym cały dział: Internet i profilaktyka uzależnień jest ważnym elementem edukacji zdrowotnej. Wśród zagadnień szczegółowych są m.in. następujące: opisuje specyfikę cyfrowych relacji i zachowań; wymienia konsekwencje nadmiernego dzielenia się informacjami osobistymi w Internecie; analizuje własną aktywność w Internecie pod kątem potencjalnych zagrożeń, np. cyberprzemocy, hejtu, mowy nienawiści, sekstingu, korzystania z pornografii, uzależnienia od mediów społecznościowych i gier komputerowych. To jest na poziomie zarówno dzieci młodszych, jak i dzieci starszych. Akurat to, co państwu przedstawiałam w tej chwili, dotyczyło szkoły podstawowej. W przypadku szkoły ponadpodstawowej też mamy w wymaganiach szczegółowych kolejne zagadnienia związane z Internetem i profilaktyką uzależnień: omawia sposoby ochrony prywatności swojej, bliskich osób, w tym omawia zagrożenia związane z udostępnianiem wizerunku dzieci w Internecie, tzw. sharenting. Ponieważ mówimy już o dojrzalszych dzieciach, właściwie młodzieży w szkole ponadpodstawowej, przygotowujemy ich również do bycia w przyszłości odpowiedzialnymi rodzicami. Dalej: wymienia rodzaje dezinformacji, charakteryzuje pojęcia fake newsu; omawia sposoby oddziaływania koncernu w zakresie używania substancji psychoaktywnych, w szczególności alkoholu i wyrobów (Dzwonek) nikotynowych.
Ogólnie rzecz biorąc, przedmiot ma charakter holistyczny, zadba również o zdrowie psychiczne i kwestie uzależnień, o wszystko to, co powinno być naszą troską, jeśli chodzi o nasze dzieci i młodzież. Dziękuję państwu bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia