10. kadencja, 21. posiedzenie, 2. dzień (07-11-2024)

10. punkt porządku dziennego:

Pytania w sprawach bieżących.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Kos:

    Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Szanowni Państwo! Jaki koszt ponosimy w skali roku z tytułu nieodwołanych wizyt? To jedno z pytań, które były zadane w sprawie cyfryzacji ochrony zdrowia, w zasadzie tego długiego procesu informatyzacji systemu. Z punktu widzenia systemu ochrony zdrowia, negatywny wpływ nieodwoływania wizyt nie wiąże się z kosztami finansowymi, ale raczej problemem jest niewykorzystanie ograniczonych zasobów kadry medycznej przy jednoczesnym bardzo dużym zapotrzebowaniu na świadczenia. Skutkuje to wydłużeniem się czasu oczekiwania i brakiem poprawy dostępu do świadczeń medycznych. Dodatkowo stan zdrowia pacjenta, który nie skorzystał z wizyty, może ulec pogorszeniu i w przyszłości może spowodować obciążenie systemu większymi kosztami związanymi z leczeniem bardziej zaawansowanego stanu chorobowego. Z punktu widzenia świadczeniodawcy nieodwołanie wizyty wiąże się przede wszystkim z niewykorzystaniem zasobów oraz utratą środków finansowych, które świadczeniodawca otrzymałby za wykonane świadczenie - oczywiście tak jest w przypadku świadczeń płaconych za każdą usługę. Ponadto mimo gotowości do udzielania świadczenia nie zmniejsza się liczba osób oczekujących i wydłuża się z kolei średni czas oczekiwania. Niestawianie się dezorganizuje także pracę u świadczeniodawców. W związku z powyższym wielu świadczeniodawców uwzględnia przy planowaniu harmonogramu stwierdzony w poprzednich okresach odsetek niestawiających się pacjentów, tak aby zminimalizować niewykorzystanie czasu lekarzy specjalistów, jak również nie tracić wynagrodzenia za poradę, która się nie odbyła. Uwzględniając powyższe, bardzo trudno oszacować koszty roczne wynikające z nieodwołanych wizyt. Należy jednak podkreślić, że głównie są to koszty społeczne, które wiążą się z brakiem poprawy dostępu do świadczeń mimo występującego, wzrastającego popytu na świadczenia medyczne.

    Harmonogram wprowadzania przez nas cyfryzacji, systemu e-rejestracji wygląda następująco. Już od 26 sierpnia br. podmioty, które mają umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia na realizację profilaktycznych badań mammograficznych, cytologicznych, jak również świadczeń z zakresu kardiologii, mogą przystępować do programu pilotażowego. Stanowi on preludium do planowanego na 2025 r. obowiązkowego wdrożenia centralnej elektronicznej rejestracji na wybrane świadczenia. Tak że jesteśmy na etapie pilotażu, który jest uruchomiony niedawno, bo jest to trzeci miesiąc trwania pilotażu, natomiast ten pilotaż chcemy rozszerzać, jak również go odpowiednio zewaluować, po to by mieć kompetentne, dobre, merytoryczne dane dotyczące funkcjonowania tego programu pilotażowego.

    Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące objęcia wszystkich świadczeń na terenie całej Polski, czyli tego, kiedy centralna rejestracja będzie funkcjonowała w odniesieniu do wszystkich świadczeń i we wszystkich miejscach, punktach Polski, to jest niestety dosyć odległy termin, dlatego że po wprowadzeniu pilotażu należy to zbadać, poprawić pewne elementy i zaproponować rozwiązania. Natomiast objęcie centralną elektroniczną rejestracją wszystkich zakresów świadczeń planowane jest na rok 2029. Jak to wygląda etapowo? Kilka zdań może na ten temat powiem. Zgodnie z treścią obowiązującego rozporządzenia pilotażowego wdrożenie centralnej elektronicznej rejestracji składa się z dwóch etapów. Pierwszy etap trwa obecnie. Jest to etap przygotowania i realizacji programu pilotażowego, który trwa od wejścia w życie rozporządzenia, czyli od 24 sierpnia br., do połowy przyszłego roku, do 30 czerwca 2025 r.

    Drugi etap to etap ewaluacji programu pilotażowego. Potrwa od 1 kwietnia 2025 do 31 października 2025 r. Kolejnym krokiem we wdrażaniu rozwiązania jest wejście w życie ustawy wdrażającej centralną elektroniczną rejestrację. Wdrożenie tej ustawy planujemy w 2025 r. Także w przyszłym roku projektowanym rozwiązaniem objęte zostaną następujące zakresy świadczeń opieki zdrowotnej: kardiologia, onkologia, tomografia komputerowa, a także świadczenia opieki zdrowotnej realizowane w ramach programu profilaktyki raka szyjki macicy oraz programu profilaktyki raka piersi. Planuje się, że kolejne zakresy świadczeń będą dodawane stopniowo w następnych latach.

    Kto skorzysta na centralnej rejestracji? Przede wszystkim pacjenci. Dostęp w jednym miejscu do informacji o możliwych zapisach na wizytę, zwiększenie dostępności świadczeń. Skorzystają także pracownicy medyczni. Bo będzie łatwiejsze zapisywanie pacjentów. (Dzwonek) Nastąpi rezygnacja z archaicznego sposobu rejestracji, np. na zeszyt. Skorzysta budżet świadczeniodawcy. Zmniejszy się procent nieodwołanych wizyt. No i przede wszystkim skorzysta całe społeczeństwo. Będzie tutaj widoczna transparentność systemu kolejkowania i zwiększenie skuteczności zarządzania świadczeniami. Dziękuję.


Przebieg posiedzenia