10. kadencja, 21. posiedzenie, 2. dzień (07-11-2024)

10. punkt porządku dziennego:

Pytania w sprawach bieżących.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Kos:

    Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Szanowni Państwo! Problem związany z nieodwoływaniem wizyt jest dużym problemem, podobnie jak problem związany z trudnym czasami dostępem do rejestracji telefonicznej. Wiele szpitali radzi sobie w ten sposób, że zakłada centrale telefoniczne w formie call center, w których na miejscu pracują trzy, cztery telefonistki rejestratorki, sześć telefonistek rejestratorek, które w ten sposób udzielają porad, jak również zapisują na jak najszybsze terminy. W ten sposób mogą także przyjąć informacje o odwołaniu wizyty. Znam wiele szpitali, w których takie działania podjęto i sprawdziło się to znakomicie, co wynika z obserwacji chociażby statystyk dotyczących działania takich centrów. Po prostu czas oczekiwania, jaki jest w pierwszych miesiącach wdrożenia takiego działania, skraca się wielokrotnie po roku czy po 2 latach. Są to takie okresy jak np. oczekiwanie na połączenie z telefonistką: z 300 sekund do 30 sekund. Tak że te działania zostały podjęte i to dobrze działa, natomiast faktem jest, że jest to pewnego rodzaju początek, a prawdziwe przyspieszenie będzie w dobie e-rejestracji, kiedy będzie to błyskawiczne, kiedy po prostu zajęte miejsce w jakiejś kolejce będzie powodowało wskazanie w innych miejscach i możliwość szybkiego terminu.

    Planujemy przyspieszenie działań związanych z wdrożeniem centralnej rejestracji. Są na to spore środki. Dlatego że wśród wreszcie odblokowanych środków z Krajowego Planu Odbudowy jest prawie 4 mld zł na cyfryzację w sektorze ochrony zdrowia. Jest to bardzo dużo środków i planujemy je dobrze wydać, właśnie na rejestrację, na różnego rodzaju moduły związane z elektroniczną dokumentacją medyczną, z digitalizacją dokumentacji medycznej, jak również na elementy wdrożenia, wprowadzenia sztucznej inteligencji do systemu ochrony zdrowia. To jest naprawdę nieodległa przyszłość. Dlatego że środki z KPO należy wykorzystać do połowy 2026 r., czyli mamy na to nieco więcej niż 1,5 roku.

    Powiem jeszcze dwa zdania na temat pilotażu, który trwa obecnie. Zgłosiły się od 24 sierpnia 122 podmioty, najwięcej w zakresie kardiologii, jak również mammografii, odpowiednio do kardiologii (Dzwonek) 52 podmioty, do mammografii - 46 podmiotów, które mają dosyć spory udział w rynku świadczeń kardiologicznych. Mamy już bardzo precyzyjnie określone harmonogramy przyłączania kolejnych jednostek, jak również widzimy, że zaczyna to dobrze działać. Tak że jesteśmy w dobrym miejscu, idziemy w bardzo dobrym kierunku. Dziękuję.


Przebieg posiedzenia