10. kadencja, 21. posiedzenie, 2. dzień (07-11-2024)
10. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Miłosz Motyka:
Bardzo dziękuję.
Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! W istocie ta transformacja, o którą pyta pan poseł, musi też odbywać się w sposób w pełni skoordynowany, zaplanowany. Ustawy, o których mówiłem i o których rozliczeniach i poprawie zaraz powiem, a także o związanych z nimi inwestycjach, wynikają też ze strategii. Ta strategia, która była wspomniana, jest niezwykle istotna. ˝Krajowy plan w dziedzinie energii i klimatu˝ jest przedmiotem takiej strategii. Dotychczas było tak w aktualizowanych dokumentach takich jak polityka energetyczna państwa, że brakowało aktów wykonawczych albo brakowało później etapów wdrażania zapisanych tam liczb, zapisanych tam celów, zapisanych tam ambicji.
Wreszcie mamy tak, że w ramach ˝Krajowego planu w dziedzinie energii i klimatu˝ i później aktualizowanej polityki energetycznej państwa będziemy mieli na ich podstawie wdrażane konkretne ustawy i konkretne programy, tak jak net-billing. Szacujemy, że ustawa, nad którą dzisiaj będą państwo procedowali podczas posiedzenia Sejmu, na posiedzeniu komisji energii i klimatu, zagwarantuje rocznie kilkaset złotych więcej dla prosumentów w ramach tego systemu, wprowadzi też możliwość wyboru pomiędzy ceną godzinową a ceną miesięczną, co de facto zagwarantuje minimalną cenę dla tych, którzy w tym systemie chcą być, ale też dajemy gwarancję, żeby ten proces był po prostu bardziej ekonomicznie uzasadniony, aby był bardziej opłacalny, aby móc instalować magazyny energii, aby móc wydłużyć możliwość korzystania z tej instalacji i z tej energii w trakcie dnia. Program ˝Mój prąd 6.0˝ w swoim zamierzeniu sprawi, że te instalacje będą po prostu znacznie bardziej efektywnie wykorzystywane.
Ten miks energetyczny będzie oparty na odnawialnych źródłach energii, ale też właśnie na tym, co musi działać w podstawie, na tym, co gwarantuje nam stabilne dostawy energii dla przemysłu energochłonnego, czyli na elektrowniach jądrowych, na energetyce jądrowej. W istocie ten proces trwa. Obecnie jest to etap przygotowania i prac terenowych pod budowę budynków elektrowni. Ale jednocześnie resort infrastruktury, a także resort rozwoju i technologii przygotowują i wdrażają rozwiązania dotyczące budowy i poprawy funkcjonowania infrastruktury portowej, infrastruktury drogowej, tak aby na czas dostarczyć komponenty do budowy elektrowni jądrowej, tak aby możliwość jej budowy w latach 2033-2035 była zrealizowana, tak abyśmy wtedy już mogli mówić o oddaniu pierwszego bloku w ramach tej elektrowni, tak abyśmy do 2040 r. mieli oddaną tę inwestycję w pełni kompleksowych trzech blokach. To nam zagwarantuje bezpieczeństwo energetyczne i to nam zagwarantuje stabilne i niskie ceny.
Wreszcie transport i elektromobilność. (Dzwonek) Tak, trwa też posiedzenie Sejmu i komisji, która zajmuje się prawem energetycznym, prawem wodorowym, która poprawia funkcjonowanie tego sektora. Dekarbonizacja w elektroenergetyce to wielkie wyzwanie. Za 5 lat chcemy, aby 50% mocy z OZE było produkowane w Polsce, w naszym systemie elektroenergetycznym. Ale największym wyzwaniem jest dekarbonizacja sektora transportu. Chcemy to robić poprzez system zachęt, poprzez system dopłat, a nie poprzez system kar, dlatego też zlikwidowany został podatek z Krajowego Planu Odbudowy, który chcieli wprowadzić nasi poprzednicy, od samochodów spalinowych. Uważamy, że systemem zachęt uda się sektor elektromobilności w Polsce pobudzić. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia