10. kadencja, 21. posiedzenie, 2. dzień (07-11-2024)

10. punkt porządku dziennego:

Pytania w sprawach bieżących.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Sebastian Gajewski:

    Pani Marszałek! Panie Posłanki! Panowie Posłowie! Odpowiadając na to pytanie dodatkowe, jeśli chodzi o datę wejścia w życie, chcielibyśmy, żeby ta ustawa została uchwalona w pierwszej połowie 2025 r. i weszła w życie w czerwcu 2025 r. Wtedy otworzyłby się półroczny okres na składanie wniosków o ponowne ustalenie wysokości świadczenia.

    Jeśli chodzi o liczbę osób, których to rozwiązanie może dotyczyć, to jest to 100 tys. świadczeniobiorców: 100 tys. emerytów, rencistów rodzinnych. Pamiętajmy, że to rozwiązanie będzie dotyczyło także rencistów rodzinnych, bo wysokość renty rodzinnej jest ustalana przez procent świadczenia, które przysługiwało zmarłemu żywicielowi, więc jeżeli ten zmarły żywiciel był emerytem czerwcowym, to ta zmiana będzie miała wpływ także na wysokość renty rodzinnej, która przysługuje po tym zmarłym emerycie czerwcowym.

    Natomiast jeśli chodzi o kwestię wyrównań i odsetek, to konstrukcja wyrównania oraz odsetek może być stosowana w przypadku, kiedy ponowne ustalenie wysokości świadczenia następowałoby ze względu na to, że świadczenie zostało ustalone w wysokości niezgodnej z obowiązującymi przepisami prawa, a w tym wypadku, ponieważ było to zgodne z ustawą, to ta ustawa musiałaby być niezgodna z konstytucją. Tymczasem, tak jak państwu tłumaczyłem, ten schemat waloryzacji, sama konstrukcja wskaźnika waloryzacji rocznej i wskaźnika waloryzacji kwartalnej ani nie jest niezgodna z konstytucją, ani też nie jest niespójna z pewnymi założeniami, jakie może mieć konstrukcja prawno-ekonomiczna waloryzacji, a wreszcie mogło być tak, gdyby w tych latach 2009-2019 były inne okoliczności gospodarcze - myśmy w ministerstwie robili takie symulacje i jest to możliwe - że to przechodzenie na emeryturę w czerwcu albo wcale nie byłoby aż tak niekorzystne, albo w ogóle nie byłoby niekorzystne w porównaniu do innych miesięcy.

    Pamiętajmy też, że ten schemat waloryzacji kwartalnej powoduje pewną sezonowość, to znaczy bez względu na tę różnicę, która jest bardzo widoczna w przypadku emerytów czerwcowych, ze względu na stosowany schemat waloryzacji kwartalnej i kumulowane wskaźniki waloryzacji kwartalnej są bardziej i mniej korzystne kwartały, w których można przechodzić na emeryturę. Jest to jednak uzależnione od okoliczności gospodarczych, do których referują wspomniane przeze mnie wskaźniki, w związku z czym nie przewidujemy tutaj ani wyrównań, ani odsetek, właśnie ze względu na to, o czym powiedziałem.

    Chcę też zwrócić uwagę na to, że rozwiązania, które obowiązują od 2020 r., też się posługują taką konstrukcją. To znaczy traktuje się emeryta, który przechodzi na emeryturę w czerwcu, jakby przechodził w maju, jeżeli to będzie dla niego korzystne, czyli tu też ustawodawca założył, że mogą być okoliczności gospodarcze, w których (Dzwonek) to przechodzenie na emeryturę w czerwcu wcale nie będzie niekorzystne. I stąd taka propozycja. Bardzo dziękuję.


Przebieg posiedzenia