10. kadencja, 21. posiedzenie, 2. dzień (07-11-2024)
11. punkt porządku dziennego:
Informacja bieżąca.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Szef Krajowej Administracji Skarbowej Marcin Łoboda:
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Pan poseł mówił o s. 53.
(Głos z sali: 55.)
55.
...z Narodowego Banku Polskiego do Ministerstwa Finansów trafiło w sierpniu 2024 r. i dopiero na podstawie tego pisma mogliśmy wykazać to w uzasadnieniu odnośnie do 2024 r. i 2025 r. Wcześniej jakichkolwiek innych podstaw do tego nie było.
Nominalna realizacja wydatków po 3 kwartałach 2024 r. była wyższa o 114,8 mld zł, tj. o 25,4%, co związane jest ze wzrostem wydatków zaplanowanych w ustawie budżetowej na 2024 r., analogicznie do 2023 r., czyli 24,9% i 173 mld zł. Na co to poszło? Wzrost średnich wynagrodzeń nauczycieli o 30%, a w niektórych przypadkach - 33%, zwiększenie o 2,3 mld zł dotacji przedszkolnej dla samorządów na sfinansowanie podwyżek dla nauczycieli, wzrost wynagrodzeń nauczycieli akademickich o 30%, wzrost wynagrodzeń i uposażeń wszystkich innych urzędników o 20%, realizacja programu ˝Aktywny rodzic˝, finansowanie procedury in vitro z budżetu państwa, finansowanie telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży, odblokowanie wpłat ponad 3,2 mld zł z części rozwojowej subwencji ogólnej dla samorządów terytorialnych.
Odnośnie do rozszczelnienia systemu podatkowego - to są słowa puste. Nie ma rozszczelnienia systemu podatkowego.
(Głos z sali: Gdzie pieniądze?)
Wynik kontroli celno-skarbowej oraz podatkowej za 3 kwartały 2024 r. w porównaniu z wynikiem za 3 kwartały 2023 r. przeczą tezie o rozszczelnieniu systemu podatkowego czy spadku skuteczności kontroli. O tym będzie mówił jeszcze pan minister Stawicki. Wręcz przeciwnie, te liczby pokazują nam, że wprowadzone zmiany dotyczące nowego ukierunkowania kontroli, zmian organizacyjnych w urzędach celno-skarbowych oraz podejmowania działań w nowych obszarach wpływają na wzrost efektywności Krajowej Administracji Skarbowej.
Mówiliśmy już na temat wykrycia pustych faktur. Od 2019 r. do 2023 r. ta efektywność malała. Jedyna informacja o pustych fakturach wynika z dokumentów, które są badane w trakcie kontroli celno-skarbowej, kontroli podatkowej, a nie z jakichś innych dokumentów. Obecna część zadań, które nie wymagają podjęcia kontroli, a wynikają wprost z błędów formalnych, została przekierowana do urzędów skarbowych w formie czynności sprawdzających, kontroli podatkowej i postępowań podatkowych. Efektem tych działań jest wzrost liczby czynności sprawdzających w III kwartale 2024 r. w porównaniu do 3 kwartałów 2023 r. o ponad 3% i wzrost ustaleń z czynności sprawdzających o ponad 16%, tj. ok. 1 mld zł.
Wczoraj jeszcze też mówiłem w debacie budżetowej na temat tego, że ponad 3,5 tys. czynności w ramach kontroli celno-skarbowej w 2023 r. skończyła się korektami deklaracji, a co za tym idzie, wyciągnęliśmy najbardziej ingerującą instytucję prawną do tego, żeby kontrolować przedsiębiorców, co kończyło się korektami deklaracji. Czyli można to zrobić przez urząd skarbowy w czynnościach sprawdzających czy nawet po krótkiej rozmowie z urzędnikiem i za to bardzo dziękuję urzędnikom i funkcjonariuszom Krajowej Administracji Skarbowej.
Odpowiem jeszcze na pewne pytania, które padły tutaj w trakcie tej debaty. Naszym zadaniem, Krajowej Administracji Skarbowej, jest przede wszystkim specjalizacja, która została zaniechana przez ostatnie 8 lat. Ta specjalizacja ma postawić bardzo silną linię demarkacyjną pomiędzy zwykłymi kontrolami, zwykłymi czynnościami sprawdzającymi. Podatnik ma prawo się pomylić, przedsiębiorca ma prawo też się pomylić. Skoryguj i działaj przede wszystkim w tej dziedzinie, w której się najlepiej znasz. Ale ma być również bardzo silne rozgraniczenie, jeżeli chodzi o tych przedsiębiorców pseudooszustów podatkowych, gdzie kontrola celno-skarbowa właśnie jest nakierowana na takie osoby, na takich przedsiębiorców. Tylko i wyłącznie silna specjalizacja poszczególnych ludzi, którzy pracują w Krajowej Administracji Skarbowej, pozwoli nam nadal skutecznie walczyć z szarą strefą i czarną strefą.
Odnośnie do pytań, które padły tutaj, z sali, to w przyszłym budżecie spłacimy 34,7 mld zł zobowiązań z PFR oraz 28,5 mld zł zobowiązań Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. Ponad 60 mld zł mogłoby być w tym budżecie, gdyby to zadłużenie nie powstało w latach ubiegłych.
Jednostki samorządu terytorialnego. W ciągu 2 lat Polskiego Ładu jednostki straciły 35 mld zł swoich dochodów. To właśnie w tym roku jest 10 mld, które zostanie przekazane w 2024 r., i po to jest nowelizacja ustawy budżetowej. A druga rzecz to jest 24,8 mld związanych z tematyką reformy dochodów jednostek samorządu terytorialnego.
Wydatki na zdrowie. Prawie 222 mld zł to jest budżet w 2025 r. Przychody ze składek NFZ w okresie od stycznia do sierpnia 2024 r. wzrosły o 13,5% rok do roku.
Kolejne pytanie było pani poseł Golińskiej w tym zakresie. Co dzieje się z podatkiem dochodowym od osób prawnych? Podam tylko dwie liczby. W porównaniu do dochodu z 2022 r. w 2023 r. dochody Orlenu spadły o 5,8 mld zł, a razem z Lotosem, który został sprzedany przede wszystkim za cenę, która jest nieadekwatna do jego wartości, do tego, że były tam prowadzone inwestycje, to jest 22,4 mld zł, co wpływa na zmniejszenie dochodów budżetu państwa z podatku dochodowego od osób prawnych o 4 mld zł. Pani marszałek, bardzo dziękuję.
Przebieg posiedzenia