10. kadencja, 21. posiedzenie, 2. dzień (07-11-2024)

14. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych o rządowym projekcie ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej (druki nr 664 i 749).

Poseł Sprawozdawca Konrad Frysztak:

    Dziękuję.

    Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Szanowni Państwo! Projekt ustawy z druku nr 664, który trafił do laski marszałkowskiej, złożony przez pana premiera Donalda Tuska, o ochronie ludności i obronie cywilnej to projekt ustawy, na który czekaliśmy od wielu lat. To przede wszystkim przywrócenie obrony cywilnej jako takiej po tym, jak została zlikwidowana ustawą o obronie Ojczyzny, ale również spojrzenie na obronę cywilną i ochronę ludności z nowej perspektywy. Ta ustawa, którą w pierwszym czytaniu rozpatrzył Sejm, trafiła do prac w komisji. Komisja zdecydowała o powołaniu podkomisji nadzwyczajnej do spraw rozpatrzenia tej ustawy.

    Na wstępie chciałbym podziękować wszystkim przedstawicielom wszystkich klubów i kół parlamentarnych za dobrą pracę w czasie prac podkomisji. Pracowaliśmy, wydaje się, ponad politycznymi podziałami. Podkomisja rozpatrzyła ponad 120 poprawek wspólnie z komisją. Ale zanim o szczegółach, to chciałbym serdecznie podziękować wszystkim osobom, które zgłosiły się ze strony społecznej. Rozpoczęliśmy te prace podkomisji od bardzo szerokiej, nieograniczonej czasowo debaty. Każda instytucja, każdy przedstawiciel mogli się wypowiedzieć. Do tego odnosił się pan minister Leśniakiewicz wraz ze swoim zespołem, za co również serdecznie dziękuję przedstawicielowi rządu, za to, że ta forma dyskusji była, tak jak powiedziałem, nieograniczona. Dziękuję Biuru Legislacyjnemu, które bardzo mocno nas wspierało w procedowaniu nad tą ustawą w podkomisji. Samo posiedzenie podkomisji trwało ok. 18 godzin. Tyle czasu w sumie poświęciliśmy na to, by rozpoznać tę ustawę w szczegółach.

    Ustawa jest, jak już wspomniałem, nowym spojrzeniem na sprawy związane z obroną cywilną i ochroną ludności. Ta ustawa niesie nowe rozwiązania, chociażby kwestie, które są bardzo istotne, a które odnotowane zostały przy okazji ostatnich powodzi na południu Polski, czyli stworzenie systemu bezprzewodowej, bezpiecznej łączności, która ma pozwolić na to, by podmioty i organy... Po raz pierwszy ustawa w ten sposób podchodzi do patrzenia na obronę cywilną: że są organy, które odpowiadają za obronę cywilną, i podmioty wyznaczone. Ustawa część z tych podmiotów wymienia - są one wymienione - ale również niesie rozwiązania, że każdy dotychczas niewymieniony w tej ustawie, każdy NGOs, stowarzyszenie, które będzie chciało, ale również będzie miało możliwości i będzie przygotowane do tego, by być podmiotem ochrony ludności cywilnej, może z odpowiednim organem na odpowiednim poziomie, z jednostką samorządu terytorialnego, z wojewodą, a może nawet z ministerstwem, z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, który jest w tym projekcie ustawy wyznaczony jako osoba odpowiedzialna za obronę cywilną w Polsce, zawrzeć porozumienie.

    W toku prac podkomisji uszczegółowialiśmy zapisy. Wskazywaliśmy ministerstwu, że trzeba rozdzielić rolę prezydenta miasta na prawach powiatu i starosty, bo to jedna i ta sama osoba. Jest pełna przychylność ministerstwa w tej materii. Wymieniliśmy dodatkowe podmioty. Pan poseł Skalik, który wchodzi na salę, przedłożył poprawkę, która została również przyjęta odnośnie do Aeroklubu Polskiego. Za tę poprawkę serdecznie dziękuję. Bo uważam, że to podmiot, który bez wątpienia w obronie cywilnej się przyda. Ta ustawa ma przede wszystkim jeden bardzo, bardzo, bardzo ważny zapis. To jest finansowanie. Po raz pierwszy będą przeznaczone konkretne pieniądze - w tym przypadku to 0,3% PKB - na obronę cywilną. W przyszłym roku to ok. 10 mld zł. A co za tym idzie, te pieniądze będą mogły powędrować do organów, do podmiotów, do polskich samorządów, by chociaż odtwarzać, remontować tkankę schronów i miejsc schronienia, ale również być przeznaczone na doposażenie w tym zakresie, w którym dotychczas obrona cywilna w naszym kraju była zaniedbana.

    Szanowni Państwo! Uważam, że nie powinniśmy w tej chwili, w trakcie sprawozdania, omawiać każdej z poprawek, którą złożyliśmy. Wiem, że w trakcie drugiego czytania kluby będą jeszcze zgłaszały swoje poprawki. Jeśli będą jakieś pytania, na które państwo będziecie chcieli uzyskać odpowiedź, jako sprawozdawca, ale również w trakcie prac podkomisji jako przewodniczący tej podkomisji nadzwyczajnej, jestem gotów odpowiedzieć na wszystkie pytania. Dziękuję raz jeszcze wszystkim, którzy byli zaangażowani. Poświęciliśmy na to rozpatrzenie dużo czasu, podeszliśmy do tego bardzo szczegółowo, z dużą, nieograniczoną debatą. Bardzo cieszę się z tego faktu. Mam nadzieję, że tak jak dotychczas, zarówno w drugim czytaniu, jak i jutro na sali, ta ustawa bardzo ważna z perspektywy bezpieczeństwa, poszerzenia pakietu bezpieczeństwa, w tym przypadku zapewnienia bezpieczeństwa osobom cywilnym... Zrobimy wszystko, by ta ustawa została podjęta ponad politycznymi podziałami. To jest mój mój wielki apel do wszystkich klubów i kół parlamentarnych. Bardzo dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia