10. kadencja, 21. posiedzenie, 2. dzień (07-11-2024)

14. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych o rządowym projekcie ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej (druki nr 664 i 749).

Poseł Bartosz Romowicz:

    Dziękuję bardzo.

    Panie Marszałku! Panie Ministrze! Panie Komendancie! Panie Posłanki! Panowie Posłowie! Ja jeszcze bardziej pragmatycznie, bo chcę powiedzieć, że będziemy składać i składamy w drugim czytaniu poprawki. Natomiast chcę podziękować panu ministrowi, panu komendantowi i całemu sztabowi Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji za dobrą pracę nad tym projektem ustawy, bo pracowaliśmy na posiedzeniu podkomisji wiele godzin, pracowaliśmy na posiedzeniu komisji, nawet jeżeli się w wielu kwestiach nie zgadzaliśmy w pierwszym momencie, to rozmawialiśmy aż do tego momentu, kiedy jedna strona, np. strona poselska, przekonała rządową albo w drugą stronę. I to dzięki temu ten akt prawny, wydaje mi się, będzie jak najlepszej jakości. Za to bardzo serdecznie dziękuję.

    Jeśli chodzi o poprawki, to poza poprawkami takimi, które są, można powiedzieć, trochę legislacyjnymi, ale trochę doprecyzowującymi, składamy poprawki bardziej merytoryczne. Pierwsza to taka, która umożliwi poprzez wprowadzenie w art. 4 ust. 1 po pkt 4 po lit. g kwestii zagrożenia dotyczącego ochrony ludności związanego z występowaniem zwierząt wolno żyjących dzikich na obszarach zamieszkałych, tak żeby w planach ochrony samorządy, gminy, powiaty czy województwa, czy wojewodowie mogli też dla terenów, które mają problem ze zwierzyną dziką na obszarach zamieszkałych, zaplanować odpowiednie procedury reagowania. To jest pierwsza poprawka, która, jak myślę, rozwiąże pewien problem, z którym sobie samorządy dotychczas nie mogą poradzić, bo nie mają narzędzi.

    Druga taka kwestia, o której chciałem powiedzieć, to jest kwestia dotycząca słynnych legitymacji. O tym też w trochę inny sposób mówił pan poseł Paweł Szefernaker. Chcę powiedzieć, że widzimy, że skreślanie artykułu dotyczącego legitymacji w tym akcie prawnym jest zupełnie niepotrzebne, natomiast to nie oznacza, że pozostawienie tego w takim brzmieniu jak jest obecnie w ustawie o ochronie przeciwpożarowej, jest dobre...

    (Poseł Paweł Hreniak: OSP.)

    W ustawie o OSP.

    ...bo jeżeli powiemy, że same blankiety na legitymację dla strażaków ochotników mają kosztować 4 mln zł, to trzeba zadać sobie pytanie, czy nie lepiej te 4 mln zł wydać na obozy dla młodzieżowych drużyn pożarniczych, a np. legitymacje zrobić mniejszym kosztem, chociażby tylko w wersji elektronicznej w mObywatelu. Ale to nie jest miejsce na dyskusję przy tym projekcie ustawy. Miejsce na dyskusję jest na posiedzeniu Podkomisji stałej do spraw rozwoju i promocji OSP. Jako przewodniczący deklaruję tutaj publicznie, że na najbliższym posiedzeniu, które zwołam, znajdziemy najlepsze rozwiązanie wśród wszystkich zainteresowanych stron dla sprawy legitymacji OSP.

    Zwracam się tu z prośbą do pana komendanta głównego. Prawo i Sprawiedliwość przez rok nie potrafiło wydać ani jednej legitymacji i my też tych legitymacji nie wydaliśmy. I niech tak zostanie, panie komendancie, nie wydawajmy tych legitymacji na razie, nie ruszajmy z tym procesem świadomie do czasu, kiedy przygotujemy projekt zmiany ustawy o OSP (Dzwonek) w tym zakresie.

    Jeżeli mogę jeszcze tylko minutkę...

    Wicemarszałek Krzysztof Bosak:

    Proszę bardzo.

    Poseł Bartosz Romowicz:

    Bo tak naprawdę, gdyby dzisiaj komendant rozpoczął procedurę wydawania tych legitymacji, to poniósłby niepotrzebne koszty, a to jest zupełnie niepotrzebne, bo w tym kształcie ten przepis, jak widzimy i rozmawiamy o tym na posiedzeniu podkomisji, na pewno się nie ostanie, ale też nie chcemy, aby go skreślać w tej ustawie, więc tę poprawkę zgłaszamy.

    Trzecią poprawką, która, jak myślę, daje też dużo narzędzi komendantowi głównemu Państwowej Straży Pożarnej, jest to, że raz na 4 lata komendant główny będzie przygotowywał strategię, która będzie odpowiedzią na analizy zagrożeń dotychczasowych działań, analizy działań ratowniczych, ocenę zdolności jednostek ochrony przeciwpożarowej do realizacji zadań z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej, ale także oczekiwanego poziomu kompetencji strażaków czy planowanego zakupu wyposażenia w sprzęt niezbędny do zrealizowania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej. Więc taką poprawkę proponujemy, i będę prosił o jej przyjęcie, aby komendant główny miał takie narzędzie strategiczne do planowania wydatków i wykonywania poszczególnych działań w ramach obrony cywilnej w kontekście straży pożarnej, i przepis przejściowy, że taką pierwszą strategię komendant będzie zobowiązany wprowadzić do 12 miesięcy od przyjęcia planu, który jest określony w ustawie.

    Oczywiście jako Polska 2050 będziemy popierać ten projekt ustawy z tymi poprawkami. Te poprawki są uzgodnione ze stroną rządową, są zrobione w taki sposób, aby na posiedzeniu komisji nie budziły wątpliwości merytorycznych. Więc składam, panie marszałku, te poprawki na pana ręce i dziękuję jeszcze raz za dobrą współpracę, panie ministrze. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia