10. kadencja, 21. posiedzenie, 2. dzień (07-11-2024)
14. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych o rządowym projekcie ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej (druki nr 664 i 749).
Poseł Kamil Wnuk:
Dziękuję.
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Drodzy Rodacy! Aktualnie procedowany rządowy projekt ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej jest bardzo ważny. Trzeba to w końcu zrobić, ponieważ jest to niezbędne ze względu na sytuację, w jakiej dzisiaj znajduje się nasze państwo, i wojnę za wschodnią granicą.
Natomiast są tutaj też pewne niebezpieczeństwa. Nie byłbym sobą, gdybym się nie upomniał o kwestie mieszkańców nieruchomości i zabudowy, także wielorodzinnej. Zgodnie bowiem z projektowanym art. 88 ust. 4 ustawy w decyzji o uznaniu zabudowy za ochronną można określić szczegółowe obowiązki właściciela lub zarządcy oraz warunki użytkowania budowli ochronnej w zakresie przewidzianym w ustawie. To w art. 88 wskazano, że jeżeli jest to uzasadnione koniecznością realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej, wójt, starosta lub wojewoda mogą uznać obiekt budowlany za budowlę ochronną, a uznanie obiektu budowlanego za budowlę ochronną następuje w drodze decyzji administracyjnej.
Nie negując zasadności ani celu (Dzwonek) samej ustawy wobec sytuacji za wschodnią granicą, wskazać należy, że zadania z zakresu obronności państwa przede wszystkim powinny być po stronie państwa, a nie osób prywatnych. Stąd też moje pytania. Jak to będzie ostatecznie zrealizowane? Czy rzeczywiście to podmioty mieszkaniowe mogą zostać obciążone kosztem realizacji tego zadania, jeżeli chodzi o obronę cywilną, jeżeli chodzi o schrony? (Oklaski)
Przebieg posiedzenia