10. kadencja, 21. posiedzenie, 2. dzień (07-11-2024)

14. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych o rządowym projekcie ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej (druki nr 664 i 749).

Poseł Mariusz Krystian:

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Jednym z podstawowych warunków dobrego funkcjonowania tej ustawy jest jej sprawna realizacja na poziomie gminy i powiatu, natomiast w ustawie są zapisy, które stoją sprzeczności z kompetencjami poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Podam przykład: art 11 ust 1 pkt 9, w którym jest napisane wprost, że starosta odpowiada za zaopatrzenie mieszkańców w wodę. Jasne jest, że to jest kompetencja wyłącznie gmin, bo to gminy mają tego typu instrumenty, aby zapewnić mieszkańcom dostęp do wody dla.

    Druga kwestia. W ustawie widzę bardzo mocny konflikt kompetencyjny i niedookreślenie. Często tutaj te kompetencje samorządów, zwłaszcza gminnego i powiatowego, wzajemnie się przenikają i tak naprawdę nie wiadomo, kto za co odpowiada. I to jest potencjalne pole konfliktów pomiędzy urzędami gmin czy jednostkami samorządów: gminnego i powiatowego. (Dzwonek)

    Trzecia kwestia to jest finansowanie ustawy, zwłaszcza na poziomie gmin, ponieważ te zadania, które zostały scedowane na gminy, mają przede wszystkim charakter finansowy. Te, które zostały scedowane na powiaty, już takiego wyłącznie finansowego charakteru nie mają.

    Wicemarszałek Monika Wielichowska:

    Dziękuję bardzo.

    Poseł Mariusz Krystian:

    W związku z tym: W jakim stopniu jest zapewnione właściwe finansowanie zadań, za które odpowiadają gminy, jednostki gminne, które będą obciążone finansowo? Kto tak naprawdę im zwróci te nakłady, które będą musieli ponosić? (Oklaski)


Przebieg posiedzenia