10. kadencja, 21. posiedzenie, 2. dzień (07-11-2024)

16. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw (druk nr 760).

Poseł Elżbieta Burkiewicz:

    Pani Marszałkini! Wysoka Izbo! Bardzo mi przykro, że to obserwuję, bo siedząc tu na sali, widziałam, że pani poseł Paluch wypowiedziała się bardzo krytycznie, ale nie słucha głosu, który był przed chwilą. A był on bardzo cenny, za co dziękuję, bo pani poseł Lenartowicz, znająca temat od podstaw, naprawdę przekazała dużo cennych rzeczy.

    (Poseł Anna Paluch: Pani poseł, my się zajmujemy wyłącznie ważnymi sprawami.) (Dzwonek)

    Ale wracając do mojej wypowiedzi. Przedmiotem naszej debaty jest wprowadzenie poprawek do ustawy o systemie kaucyjnym z lipca 2023 r. Ustawa ta, jak już większość z nas wie, zawierała bardzo dużo błędów. W szczególności w poprawkach, które chcemy w tej chwili wnieść do tej ustawy, chodzi o doprecyzowanie przepisów dotyczących zezwoleń na prowadzenie systemu kaucyjnego. Projekt uwzględnia również postulaty branży, i to jest bardzo ważne, dotyczące m.in. podążania kaucji za opakowaniem w całym łańcuchu sprzedaży, wyłączenia opakowań po produktach mlecznych czy wprowadzenia zharmonizowanego systemu oznakowania, o czym mówiła już pani minister. Uwzględnia również autopoprawkę zmieniającą start systemu w drugiej połowie roku 2025.

    Polska 2050 stoi na stanowisku, że system kaucyjny będzie mieć duży potencjał w zakresie ochrony środowiska. Jest to bardzo dobry sposób, aby zmniejszyć ilość odpadów i ułatwić ich recykling oraz zmniejszyć też opłaty za odpady. Wprowadzenie systemu ograniczy w przyszłości ilość odpadów opakowaniowych trafiających na wysypiska i do środowiska naturalnego. Kaucja będzie motywować konsumentów do zwrotu zużytych opakowań, zamiast wyrzucania ich wraz z odpadami komunalnymi. Dzięki temu znacząco zwiększą się wskaźniki zbiórki i recyklingu opakowań.

    Wprowadzane regulacje są zgodne z celami Unii Europejskiej, które zakładają osiągnięcie wysokiego poziomu recyklingu plastikowych butelek. Przewidujemy, że w roku 2030 poziom odzysku to będzie 90%. Bez systemu kaucyjnego osiągnięcie tych poziomów byłoby trudne bądź wręcz niemożliwe. Dzięki systemowi, który docelowo obejmuje cały łańcuch dostaw i końcowe punkty zwrotu w gminach, możliwe będzie kompleksowe zbieranie i przetwarzanie odpadów, co przyczyni się do bardziej zamkniętego obiegu surowców i ochrony zasobów naturalnych.

    System ten przenosi część odpowiedzialności za opakowania z konsumentów na producentów i dystrybutorów. Motywuje ich to do projektowania opakowań, które są łatwiejsze w recyklingu, a także do wdrażania działań na rzecz zwiększenia systemu zbiórki i ponownego użycia. Ponadto system kaucyjny działa w bardzo wielu państwach i to są rozwiązania, które są wygodne i transparentne zarówno dla konsumentów, którzy mogą odzyskiwać pieniądze, jak i dla firm, które mają jasno wytyczone zasady postępowania z opakowaniami.

    Mając na uwadze te kluczowe korzyści, Polska 2050 jest zdania, że wdrożenie zaprojektowanego systemu kaucyjnego w Polsce przyniesie wymierne efekty ekologiczne, ekonomiczne i społeczne. System kaucyjny może stać się niezwykle wartościowym rozwiązaniem dla naszej gospodarki. Oczywiście taki system, żeby dobrze działał, musi być dobrze zaplanowany i wspierany informacyjnie. Obywatele muszą wiedzieć, jak ten system działa, gdzie i w jaki sposób mogą zwracać opakowania. Jeżeli Polska wprowadzi taki system w przemyślany sposób, ma on duże szanse odnieść długotrwały sukces i realnie pomóc w ochronie środowiska. Polska 2050 jest zdania, że tak ważny i rozbudowany system powinien być wprowadzony ostrożnie, dokładnie, po to, by zadziałał i przyniósł przewidywane efekty.

    Polska 2050 jest za przyjęciem zmiany ustawy. Popieramy dalsze prace w komisjach nad zgłaszanymi poprawkami. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia