10. kadencja, 21. posiedzenie, 2. dzień (07-11-2024)
16. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw (druk nr 760).
Poseł Anita Kucharska-Dziedzic:
Pani Marszałkini! Pani Ministro! Wysoka Izbo! Część z nas pewnie pamięta finisz IX kadencji Sejmu i przedłożenie, które dzisiaj nowelizujemy. Wszyscy na nie czekali - i interesariusze, i przede wszystkim obywatele, którzy już mieli dosyć wysłuchiwania odmieniania przez wszystkie przypadki sformułowania: gospodarka obiegu zamkniętego, a chcieli wreszcie zobaczyć efekty tego odmieniania przez wszystkie przypadki gospodarki obiegu zamkniętego. Mieliśmy ogromne poparcie dla tego projektu, przy pełnej świadomości - to tu było dzisiaj po wielokroć podkreślane - że jest on w dużej mierze niedopracowany i pojawiają się tam takie punkty zapalne, które mogą powodować i kłopoty interpretacyjne, i kłopoty organizacyjne, a nawet sytuacje, w których nieuczciwi przedsiębiorcy mogą pewne luki prawne wykorzystywać.
Przystępując do prac nad tą nowelizacją w ministerstwie, ale także w Sejmie podczas obrad komisji czy podkomisji, mieliśmy wszyscy pełną świadomość, że aby się nam ta gospodarka obiegu zamkniętego udała, to trzeba wypracować naprawdę porozumienie i nie kompromis, ale konsensus wobec wszystkich działań, które będą musiały być podjęte w związku z tymi rozwiązaniami. Te negocjacje trwały i w ministerstwie, bo pani ministra mówiła dzisiaj o wnioskach, konsultacjach i nieustannych prośbach czy sugestiach wysyłanych przez wszystkich uczestników tego systemu, i w parlamencie podczas obrad komisji czy podkomisji prowadzonych przez panią posłankę Gabrielę Lenartowicz. To na pewno nie było łatwe, wszyscy to pamiętamy i mamy tego świadomość.
Przyłączam się więc do tych podziękowań, które dzisiaj tutaj z mównicy sejmowej wygłosiła pani ministra Anita Sowińska, i jeszcze ją dołączam do owych podziękowań. Dziękuję pani ministro, dziękuję wszystkim za to, że rzeczywiście te konsultacje, te wysłuchania skończyły się tym, że dzisiejsza nowelizacja, a właściwie można powiedzieć, że każdy punkt, każda propozycja z owej nowelizacji zostały wydyskutowane i są efektem porozumienia, do którego w ramach tej nowelizacji doszło. Myślę, że to wszystko, co się wydarzyło do tej pory, przez te miesiące tu, w parlamencie i w ministerstwie, pozwoli branży na zakończenie przygotowań do uruchomienia systemu oraz zaplanowania płynnego wejścia do utworzonych systemów kaucyjnych.
Co jest w tej nowelizacji? Te przepisy mają na celu zwiększenie kontroli koordynującej ministra w celu zapewnienia sprawności działania i terminowości uruchomienia systemu, w tym zwiększenie nadzoru; wprowadzenie tzw. zamkniętego systemu obiegu kaucji, czyli wdrożenie rozwiązania polegającego na pobieraniu kaucji w całym łańcuchu dystrybucji; zapewnienie rzeczywistego objęcia systemem kaucyjnym całego kraju przez wprowadzenie wymogu utworzenia co najmniej jednego stacjonarnego punktu odbierania opakowań i odpadów opakowaniowych objętych systemem kaucyjnym od użytkowników końcowych w każdej gminie, co spowoduje, że podmioty będą miały jasną wytyczną dotyczącą minimalnej liczby takich punktów; uwzględnienie potencjału małych sklepów i co jest szalenie ważne: zwolnienie z wymogu uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów w zakresie logistyki zwrotnej; wyłączenie opakowań po produktach mlecznych z obowiązku objęcia systemem kaucyjnym; wprowadzenie nowego logotypu systemu kaucyjnego; wydłużenie do 2026 r. okresu przejściowego dla przedsiębiorców, którzy utworzyli system pobierania i zwracania kaucji za opakowania - to było rzeczywiście bardzo długo dyskutowane; odstąpienie od wprowadzenia jednoinstancyjności postępowań dotyczących systemu kaucyjnego; umożliwienie wnioskowania o DPR; wskazanie, że od 2026 r. opłata produktowa, którą będą ponosić wprowadzający, którzy nie przystąpili do żadnego z systemów kaucyjnych, obliczana będzie jako potrójna stawka opłaty produktowej określonej dla danego rodzaju opakowania na napoje; rezygnacja ze stopniowego zwiększania poziomów selektywnej zbiórki i określenie minimalnych celów na poziomie 77% dla lat 2025-2028 i 90% dla 2029 r. (Dzwonek) i kolejnych lat; uwzględnienie zaproponowanych przez Ministerstwo Finansów zmian w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów.
To jest naprawdę sporo zmian i wszystkie zostały wydyskutowane. Klub Lewicy będzie oczywiście popierał ten projekt i nadal nad nim pracował. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia