10. kadencja, 21. posiedzenie, 2. dzień (07-11-2024)
17. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych (druk nr 761).
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Dariusz Standerski:
Dziękuję bardzo, panie marszałku.
Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Chciałem przedstawić projekt ustawy o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych, który jest elementem wdrożenia systemu e-doręczeń.
Na początku należy wyraźnie zaznaczyć, że zmiany w przedłożonym projekcie ustawy nie dotyczą terminu wejścia w życie obowiązku posiadania adresu do doręczeń elektronicznych. Wejście w życie systemu e-doręczeń zostało ustalone na 1 stycznia 2025 r. i ten termin pozostaje w mocy. Natomiast w dialogu z jednostkami samorządu terytorialnego postanowiliśmy złożyć projekt ustawy, który ma za zadanie usprawnić wdrożenie, a jednocześnie wprowadzić okres przejściowy, w którym równoważne z doręczeniem na adres do doręczeń elektronicznych będzie możliwe doręczanie według systemu e-PUAP, systemu, który dzisiaj jest wykorzystywany m.in. w jednostkach samorządu terytorialnego.
Dodatkowo w ramach projektu ustawy proponujemy doprecyzowanie niektórych przepisów, które usprawnią stosowanie tego systemu. Przede wszystkim proponujemy, żeby do dnia 31 grudnia 2025 r. została zapewniona równoważność doręczenia z dzisiejszego systemu ePUAP z e-doręczeniami, przy czym te rozwiązania będą wprowadzane wraz z ustaleniem obowiązku posiadania adresu do doręczeń elektronicznych, co oznacza, że w pierwszym roku stosowania tego systemu adres do doręczeń elektronicznych i korespondencja w tym systemie będzie równoważna z systemem ePUAP. Dodatkowo doprecyzowane są przepisy dotyczące obowiązku posiadania adresu do doręczeń elektronicznych przez jednostki samorządu terytorialnego. W wyniku wielu wątpliwości interpretacyjnych chcemy tę sprawę wyjaśnić i wskazujemy, że adres do doręczeń elektronicznych tworzy się dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego i adres ten jest wspólny i dla jednostki samorządu terytorialnego, i dla jej organów, żeby ta kwestia została ujednolicona.
Dodatkowo umożliwiamy podmiotom niepublicznym założenie adresu do doręczeń elektronicznych również za pośrednictwem operatora wyznaczonego, co stanowi ujednolicenie systemu. Dzisiaj taki proces jest realizowany przez innych dostawców usług zaufania, ale nie był możliwy w przypadku operatora wyznaczonego, dlatego teraz ujednolicamy i stawiamy oba podmioty, oba rodzaje podmiotów w tym samym miejscu.
Dodatkowo proponujemy wprowadzenie zasady dokonywania bezterminowego wpisu adresu do doręczeń elektronicznych do bazy, ponieważ uważamy, że dzisiejsze zasady dotyczące 3 lat ważności adresu do doręczeń są nieefektywne, z czym borykaliśmy się m.in. w ostatnich tygodniach, kiedy pierwsze adresy zakładane w bazie adresów elektronicznych zaczęły wygasać, choć nie było ku temu jednoznacznej przyczyny. Po prostu 3-letni termin uważamy za nieefektywny i to należy zmienić.
Dodatkowo proponujemy uchylenie w przypadku wniosku o wpis przedsiębiorcy do CEIDG obowiązku składania oświadczenia o posiadaniu adresu do doręczeń elektronicznych z tego względu, że system w tej chwili działa automatycznie przy zakładaniu firmy i przy jej rejestracji adres do doręczeń elektronicznych jest zakładany automatycznie, w związku z czym takie oświadczenie jest bezcelowe i samo w sobie stanowi nadmiarowy obowiązek, który proponujemy zlikwidować.
Dodatkowo również w dialogu z samorządami wyodrębniamy w przepisach dotyczących terminu stosowania e-doręczeń samorządowe instytucje kultury oraz samorządowe osoby prawne. Wpisujemy ten rodzaj podmiotów do pozostałych wymienionych w ustawie, żeby interpretacja była w tym zakresie jednolita.
Projekt ustawy był przedmiotem uzgodnień i konsultacji publicznych, został rozpatrzony przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Komisja wspólna wydała pozytywną opinię, pozytywne stanowisko wobec tego projektu 23 października tego roku, a 29 października po uzyskaniu stanowiska komisji wspólnej rządu i samorządu, projekt ustawy został przyjęty przez Radę Ministrów.
Dzisiejszy projekt ustawy, dzisiejsze przedłożenie jest jednym z elementów przygotowywania się do wdrożenia systemu doręczeń elektronicznych. W ostatnich dniach wszystkie jednostki samorządu terytorialnego, które jeszcze nie założyły skrzynki do doręczeń elektronicznych, otrzymały list, pismo ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi założenia, a następnie aktywacji skrzynki do e-doręczeń. Odbywamy spotkania z wójtami, burmistrzami i prezydentami miast, jak również z sekretarzami miast i pracownikami samorządowymi, udzielamy wszystkich koniecznych informacji i rozpoczynamy również szeroką kampanię informacyjną.
To wszystko chcemy przygotować, żeby 1 stycznia wejść z systemem do doręczeń elektronicznych, a następnie przez cały 2025 r. w okresie przejściowym nie tylko dostosowywać się z punktu widzenia organizacyjnego w jednostkach samorządu terytorialnego, ale, co bardzo ważne, wprowadzać drugi komponent w cyfryzacji samorządów, czyli finansowany z Krajowego Planu Odbudowy system elektronicznego zarządzania dokumentami.
Od początku przyszłego roku ruszamy z dużym programem na 200 mln zł kierowanym do jednostek samorządu terytorialnego, bo mamy pełną świadomość, że właściwe wdrożenie doręczeń elektronicznych i właściwa cyfryzacja samorządów może odbyć się wtedy, kiedy umożliwimy jednostkom samorządu terytorialnego bezpłatne wdrożenie elektronicznego zarządzania dokumentami w urzędach. Dlatego robimy jedno i drugie: do systemu e-doręczeń dołączamy system ucyfrowienia polskich urzędów. Bardzo serdecznie dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia