10. kadencja, 21. posiedzenie, 2. dzień (07-11-2024)

17. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych (druk nr 761).

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Dariusz Standerski:

    Bardzo serdecznie dziękuję.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Chciałem przede wszystkim odpowiedzieć na pojawiające się kilkukrotnie pytania i wątpliwości. System doręczeń elektronicznych wchodzi w życie 1 stycznia 2025 r. Ta ustawa, którą dzisiaj proponujemy Wysokiej Izbie, zawiera różne rozwiązania, ale w tych rozwiązaniach nie ma przesunięcia terminu wejścia w życie tego systemu. Ten przepis nie jest zmieniany. E-doręczenia wchodzą w życie za 7 tygodni i Rada Ministrów nie ma najmniejszej intencji zmieniania tego stanu rzeczy. W związku z tym od 1 stycznia 2025 r., jeżeli obywatel wejdzie na skrzynkę do doręczeń elektronicznych i będzie chciał złożyć wniosek do właściwego urzędu, to urząd będzie miał obowiązek ten wniosek obsłużyć. To, co wprowadzamy, to okres przejściowy, w którym funkcjonować będą dwa systemy: znany dzisiaj system ePUAP oraz nowy system doręczeń elektronicznych. W poprzedniej kadencji ten termin był przedłużany wielokrotnie. W 2024 r. takiego przedłużenia nie ma.

    Odpowiadam na pytanie pani marszałkini Dolniak, dlaczego jest rok na system przejściowy.

    (Poseł Barbara Dolniak: Czy starczy?)

    Na początku 2025 r. rozpoczynamy wprowadzanie elektronicznego zarządzania dokumentami w jednostkach samorządu terytorialnego. To będzie rok prawdziwej zmiany w polskim samorządzie. Dlatego bardzo się cieszę, że w tym przypadku opozycja przyznaje się do tego, że dotychczas były przede wszystkim obowiązki dla samorządów i że pora na zachęty. I właśnie na to wezwanie do zachęty odpowiadamy, ponieważ w ramach Krajowego Planu Odbudowy zostanie przeznaczone 200 mln zł właśnie dla samorządów na wdrożenie elektronicznego zarządzania dokumentami. Od początku 2025 r. w naszej ocenie będzie wystarczająco dużo czasu, żeby w jednostkach samorządu terytorialnego ten proces przeprowadzić.

    Pan poseł Meysztowicz pytał o to, czym samorządy uzasadniały w większości ten brak gotowości do wdrożenia e-doręczeń. W większości ten brak gotowości był uzasadniany papierowym obiegiem dokumentów w samorządach, ponieważ wójtowie, sekretarze miast uzasadniali: co z tego, że dostaniemy pismo drogą elektroniczną i wszystko ma być w jednym systemie, skoro my to musimy wydrukować i zanosić z biurka do biurka? I dlatego wprowadzamy reformę w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Inwestujemy, żeby zakończyć erę papierów w samorządach - nie samym obowiązkiem, a właśnie zachętami.

    Działania, jakie będziemy podejmowali do końca roku, to właśnie informowanie na temat możliwości wyjścia z obiegu papierowego w jednostkach samorządu terytorialnego. Już zauważamy wzrost w liczbie założeń skrzynek do adresów doręczeń elektronicznych, bo różnica pomiędzy złożeniem tego projektu a dniem dzisiejszym już jest taka, że to nie 30%, a 35%, w związku z czym zauważamy wzrost liczby założeń skrzynek.

    Dlatego chciałbym zaapelować jeszcze raz do wszystkich jednostek samorządu terytorialnego, żeby zakładać skrzynki już teraz z tego względu, że założenie skrzynki nie oznacza jej aktywacji, aktywować ją można 1 stycznia. Natomiast chcielibyśmy uniknąć sytuacji, która jest częsta przy tego typu wdrożeniach, że większość jednostek zacznie zakładać swoje skrzynki w grudniu, kiedy będzie ostateczny termin, bo przypominam, że obowiązek wdrożenia tego systemu ma termin 1 stycznia 2025. W związku z tym, jeżeli samorząd dzisiaj zdecyduje się na założenie skrzynki do e-doręczeń, co jest bezpłatne, co jest w całości on-line, jeżeli będzie miał jakiekolwiek wątpliwości, jak wdrożyć system, to dzisiaj spokojnie możemy to wszystko omówić, skonsultować indywidualnie, pracować z jednostką samorządu terytorialnego, a jeżeli większość jednostek zacznie zakładać skrzynki na ostatnią chwilę, to dobrze wiemy, że wówczas będziemy mieli jednocześnie wiele procesów do obsłużenia. Dlatego warto zrobić to wcześniej i warto o tym też mówić, za co bardzo serdecznie dziękuję w czasie tej dyskusji, bo im będzie większa świadomość, że 1 stycznia wchodzi obowiązek e-doręczeń, tym lepiej dla nas wszystkich i tym lepiej dla obywatelek i obywateli, bo notujemy w każdym miesiącu od kilkunastu do kilkudziesięciu założeń skrzynek przez obywateli i ta sytuacja jest stabilna, jeżeli chodzi o liczbę w ostatnich kilkunastu miesiącach.

    Bardzo serdecznie dziękuję za wszystkie pytania i głosy w dyskusji. Mam nadzieję, że będziemy mogli oceniać bardzo szybko po 1 stycznia, jak to wdrożenie zostało w jednostkach samorządu terytorialnego zakończone. Bardzo serdecznie dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia