10. kadencja, 21. posiedzenie, 3. dzień (08-11-2024)
18. i 19. punkt porządku dziennego:
18. Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2024 (druki nr 754 i 787).
19. Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (druki nr 755 i 786).Poseł Tomasz Trela (tekst niewygłoszony):
Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! W imieniu Koalicyjnego Klubu Parlamentarnego Lewicy (Nowa Lewica, PPS, Unia Pracy) mam zaszczyt przedstawić stanowisko w sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2024, druk nr 754.
Najważniejszy element omawianej nowelizacji stanowi pomoc dla jednostek samorządu terytorialnego, które otrzymają 10 mld zł. Gros tej kwoty, 8,2 mld zł, to środki z tytułu udziału we wpływach z podatku PIT, pierwotnie zaplanowane jako dochody budżetu państwa, a 1,8 mld będzie wypłacone jako uzupełnienie subwencji ogólnej, przy czym, co ważne, przekazanie tych nieplanowanych wcześniej środków nie powiększy wydatków państwa ani nie wpłynie w żaden sposób na planowany deficyt.
Udział we wpływach z podatku od osób fizycznych to jedno z najważniejszych źródeł dochodów dla samorządów, ale w wyniku wprowadzonych w latach 2019-2022 reform zostały one znacznie zmniejszone, co w wielu przypadkach uniemożliwia realizację zadań własnych, zwłaszcza inwestycyjnych. Aby nie być gołosłownym, posłużę się przykładem Łodzi, która straciła w wyniku wdrożonych zmian 600 mln zł, a tytułem rekompensaty otrzymała jedynie 155 mln zł. Dodatkowo wpływ na dochody miały pandemia COVID-19 i rosnąca inflacja, która windowała ceny towarów i usług. Nie można też nie wspomnieć o tragedii, jaką była wrześniowa powódź na południu Polski. Finansowy ˝zastrzyk˝, jaki w wyniku tej nowelizacji otrzymają samorządy, jest im bardzo potrzebny, ponieważ pozwoli zachować płynność finansową bez konieczności wdrażania programów postępowania ostrożnościowego lub naprawczego.
Tegoroczne wydatki budżetu państwa zostały zaplanowane w wysokości 866 375 747 tys. zł i na takim poziomie pozostają. Projekt nowelizacji zakłada tylko przesunięcia pomiędzy poszczególnymi częściami budżetowymi, m.in. 69 600 tys. zł tytułem subwencji otrzyma Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie z przeznaczeniem na wsparcie realizacji projektu budowy w Polsce fabryki sztucznej inteligencji, a 1,2 mld zł dotacji podmiotowej otrzyma Narodowy Fundusz Zdrowia na sfinansowanie niezbędnych świadczeń opieki zdrowotnej w 2024 r. Warto dodać, że koszty tych świadczeń są w tym roku wyższe o 24 544 mln zł (187 334 mln zł), czyli o 15,1%, od tych z 2023 r., kiedy wyniosły 162 790 mln zł.
Zaplanowane dochody będą w tym roku mniejsze o 56 300 000 tys. zł i wyniosą 626 075 747 tys. zł zamiast 682 375 747 tys. zł. Składają się na to m.in. niższe o 22 925 000 tys. zł wpływy z podatku VAT, co ma związek z mniej korzystnym nominalnym wzrostem spożycia prywatnego, czy z podatku CIT. Te zmniejszą się o 11 480 470 tys. zł w porównaniu z planem i ma to związek z gorszymi wynikami przedsiębiorstw. Wyższe od planowanych będą natomiast wpływy z podatku akcyzowego: z akcyzy od samochodów osobowych, opodatkowania paliw silnikowych, energii elektrycznej, wyrobów nowatorskich i płynu do papierosów elektronicznych. Za to niższe są w przypadku akcyzy od piwa, co powodem do zmartwienia chyba nie jest.
Koalicyjny Klub Parlamentarny Lewicy poprze projekt tej nowelizacji. Zapisane w niej zmiany uważamy za słuszne i zasadne.
Przebieg posiedzenia